Voi hyvin

Sydänsairaan itsehoito-opas



Sydänsairaan itsehoito-opas

Sydän pysyy paremmin terveenä ja sepelvaltimotauti kurissa, kun syöt ja liikut hyvin. Näillä neljällä vinkillä autat sydäntäsi voimaan hyvin.
Teksti Essi Kähkönen

Hyvä kuitu

Täysjyväleipä, leseet, siemenrouheet ja kasvikset ylläpitävät sydänterveyttä. Niiden sisältämä kuitu sitoo liiallista kolesterolia, joka kulkeutuu pois elimistöstä ulosteen mukana. Kuitu siis pienentää haitallisen LDL-kolesterolin pitoisuutta veressä ja ehkäisee siten omalta osaltaan sepelvaltimotautia.

Hyvä rasva

Älä hylkää hyvää rasvaa, vaikka laihduttaisitkin! Sipaisu 60-prosenttista rasiamargariinia leivälle tai tujaus rypsiöljyä salaattiin tekee terää sydämelle ja verisuonistolle.

Hyvä kala

Sydämelle on hyväksi myös kalan sisältämä rasva, jossa on elimistölle välttämättömiä monityydyttymättömiä rasvahappoja. Monityydyttymättömät rasvahapot voitelevat sydäntä.

Vain vähän suolaa

Tiesitkö, että suu tottuu melko nopeasti vähäsuolaiseen ruokavalioon? Valitse eineksistäkin Sydänmerkki-tuote. Runsas suolan käyttö on tutkitusti yhteydessä kohonneeseen verenpaineeseen. Korkea verenpaine taas on sydän- ja verisuonitautien riskitekijä.

Lue sydänsairauksista kertova juttu Sydän sairaana kokonaisuudessaan Voi hyvin -lehden numerosta 4/2013.

Julkaistu: 11.4.2018