Kauneus ja Terveys

Suorituspaineita seksissä? Näin voitat ne!

Suorituspaineita seksissä? Näin voitat ne!
Harva ihminen on sataprosenttisen varma omasta vetovoimastaan. Useimmilla on seksiin liittyviä suorituspaineita, jännitystä ja pelkoja.
Julkaistu: 13.4.2016
Näytänkö rumalta? Ehkä hän ei syty minusta yhtään? Jos olen huono? Jos taas käy niin, että mies pakenee aamulla paikalta? 
Kuulostaako tutulta? Suorituspaineiden taustalla kummittelevat muistot ikävistä ja haavoittavista hetkistä. Monesti ne ovat muistoja siitä, miten seksistä jäi huono, tyhjä tai ruma olo.

Kelpaako tavallinen nainen ja mies?

Myös vakituisessa parisuhteessa elävät voivat kokea suorituspaineita. Kumppanista saattaa tuntua, ettei toinen pidä hänen vartalostaan tai seksitaidoistaan. Nykyisin myös nettipornon katselun lisääntyminen voi aiheuttaa suorituspaineita. Toisesta tai molemmista saattaa tuntua, ettei tavallinen kroppa ja seksi enää riitä, vaan kumppanin pitäisi näyttää ja kuulostaa pornotähdeltä.
Seksuaalisuus on psyykkisesti herkästi haavoittuvaa aluetta. Vaikka seksistä puhutaan ja sitä esitetään ronskisti, silti seksiin liittyvät huonouden, hyväksikäytön ja torjunnan kokemukset jäävät herkästi painamaan mieltä pitkään, jopa vuosikausiksi. Seksiin liittyvistä ikävistä muistoista ja kielteisistä ajatuksista voi syntyä kehä, joka häiritsee seksistä nauttimista.
Seksiin vaikuttavat monet asiat: ikä, väsymys ja stressi, ahdistus, hormonit, fyysinen ja psyykkinen terveys, tunteet seksikumppania kohtaan, teidän välinen suhde ja tunneyhteys, lääkkeet ja päihteet, rakastelupaikan rauhallisuus ja se, kuinka paljon on kulunut aikaa edellisestä rakastelukerrasta. 
Kolme keinoa suorituspaineiden voittamiseen:

1. Jännittääkö seksi vai onko koko elämä jännittynyttä?

Liittyvätkö suorituspaineet nimenomaan seksiin vai onko koko elämäsi stressaantunutta ja jännittynyttä? Erityisesti naisten on vaikea rakastella, jos stressihormonit jylläävät ympäri kehoa.
Yritä ensin lievittää stressiä makuuhuoneen ulkopuolella. Tee asioita, joista nautit. Etsi iloista ja rentoutunutta mielentilaa. Hikiliikunta on yleensä hyvä tapa selättää stressihormonit mielihyvähormoneilla. Myös suihkussa käynti, kylpy, meditointi tai jooga ennen rakastelua voivat auttaa rentoutumaan.

2. Onko kehosi hyväksytty?

Kun suhde kumppaniin on hyvä, sillä ei ole juurikaan merkitystä, kuinka täydellinen tai epätäydellinen kroppa on. Kuten uimahallien ja kuntokeskusten pukuhuoneissa voi helposti todeta, juuri kenelläkään ei ole täydellistä kroppaa.
Rakastava tai muuten vain fiksu rakastelukumppani huomaa kehua pieniä yksityiskohtia, joista hän tykkää. Se kohta voi olla kaunis olkapää, silmät tai vaikka napa.
Vuoteeseen ei kannata mennä piilottelemaan itseään. Hyväksy kroppasi sellaisena kuin se on. Jos kumppani ei tykkää vartalostasi, hän ei ole sinun arvoisesi.

3. Puhu jännityksestä, peloista ja paineista

Kun seksi jännittää tai pelottaa, se kannattaa sanoa ääneen kumppanille – vaikka hän olisi yhden illan tuttavuus. Kerro, jos edellisestä kerrasta on pitkä aika tai jos tunnet itsesi hermostuneeksi. Puhuminen lähentää ja rentouttaa. 
Lue myös:
Kommentoi »