Terve.fi

Paranna metabolinen oireyhtymä Välimeren ruokavaliolla

Paranna metabolinen oireyhtymä Välimeren ruokavaliolla
Välimeren alueen perinteinen ruokavalio ehkäisee metabolista oireyhtymää, mutta pähkinällä terästettynä se voi myös parantaa sen.
Julkaistu: 16.12.2008

Välimeren alueen perinteinen ruokavalio ehkäisee metabolista oireyhtymää, mutta pähkinällä terästettynä se voi myös parantaa vaivan.

Ruokavalioon kuuluu runsaasti kasviksia, palkokasveja, hedelmiä, kuituja ja kalaa sekä vähänlaisesti lihaa ja maitotuotteita. Espanjalaistutkimuksessa 1 200 yli 55-vuotiasta sydäntautien riskiryhmään kuuluvaa espanjalaista satunnaistettiin kolmeen ryhmään. Kahdessa ryhmässä osallistujia valistettiin välimerellisestä ruokavaliosta ja he saivat viikoittain joko litran oliiviöljyä tai päivittäin 30 grammaa pähkinöitä. Vertailuryhmää kannustettiin vähärasvaiseen ruokavalioon.

Tutkimuksen alkaessa metabolinen oireyhtymä oli todettu 60 %:lla osallistujista, mutta vuoden seurannan jälkeen siitä oli parantunut 14 % pähkinäryhmäläisistä, 7 % oliiviöljyä saaneista, mutta vain 2 % vertailuryhmäläisistä. Tarkemmissa analyyseissa oliiviöljyryhmän tulokset eivät kuitenkaan olleet tilastollisesti merkitseviä eli ne saattoivat johtua myös sattumasta.

Tulokset osoittavat, että metabolisen oireyhtymän hallinta ei välttämättä vaadi suuria mullistuksia, vaan jo pienehköt ruokavalion muutokset voivat auttaa.

Metabolisesta oireyhtymästä puhutaan, kun henkilöllä on useita sydän- ja verisuonitautien ja diabeteksen riskitekijöitä. Tällöin sydäntauti- ja diabetesriski on suurempi kuin yksittäisten riskitekijöiden perusteella voisi päätellä. Oireyhtymän osatekijöitä ovat sokeri- ja insuliiniaineenvaihdunnan häiriöt, ylipainoisuus ja vyötärölihavuus, kolesteroliongelmat ja korkea verenpaine.

Lue myös:

Kommentoi »