Terve.fi

Niveltulehduksen pelko ei kelpaa tekosyyksi karttaa liikuntaa


Liikunta tekee hyvää nivelille. Liikuntaa ei pidä välttää, vaikka pelkäisi niveltulehdusta.

Liikuntaharrastusta ei kannata lykätä niveltulehduksen pelossa. Eri tutkimusten mukaan liikunta on turvallista sekä vanhemman väen, ylipainoisten että urheilijoiden nivelille.

Tutkimuksissa selvitettiin liikunnan ja sen kuormittavuuden sekä niveltulehduksen välistä yhteyttä. Osallistujia seurattiin muun muassa kyselyin ja röntgenkuvauksin.

Liikunnan ei havaittu vaikuttavan niveltulehduksen ilmaantumiseen. Aktiivisimmilla liikkujilla oli sama niveltulehduksen riski kuin laiskimmilla. Kävelyä tai hölkkää harrastaneiden liikunta nähtiin yhtä polviystävällisenä, vaikka hölkkäämistä pidetään alaruumista rasittavampana. Myös ylipainoiset liikunnanharrastajat pärjäsivät yhtä hyvin kuin hoikemmat verrokit. Ylipaino on sinänsä niveltulehduksen riskitekijä.

USA-tutkimus ei odotuksista huolimatta pystynyt vahvistamaan, että toistuva liikunta olisi hyväksi nivelille. Australialaistutkimuksessa kuitenkin havaittiin, että kuormittavinta liikuntaa harrastaneiden polvirusto oli paksuinta ja terveintä.

Tutkimuksessa, jossa verrattiin juoksijoita ei-juokseviin, ei myöskään löydetty todisteita, että liikunta aiheuttaisi niveltulehdusta. Sen sijaan seurantajaksolla juoksijoilla oli vähemmän lihaksiin ja luustoon liittyvää kyvyttömyyttä sekä huomattavasti pienempi kuolleisuus.

Jalkoja rasittavaa liikuntaa harrastaneilla ei havaittu suurempaa niveltulehduksen riskiä kuin muiden lajien harrastajilla tai urheilemattomilla.

Liikunnan havaittiin olevan turvallista ja tehokasta niveltulehduspotilaille. Sekä kävely että lihasten vahvistaminen vähensivät kipua ja kyvyttömyyttä.

Hyvä yleinen terveydentila edesauttaa ehkäisemään liikunnasta aiheutuvia ongelmia. Iäkkäämpiä ja henkilöitä, joilla on jokin perussairaus, kuten verenpaine- tai sydäntauti tai diabetes, kehotetaan konsultoimaan lääkäriä ennen liikuntaharrastuksen aloittamista. Yleensäkin on hyvä aloittaa vähitellen kehoa kuunnellen.

Lopuksi muistutetaan alku- ja loppuverryttelyn sekä venyttelyn tärkeydestä sydämen ja nivelten suojaamiseksi unohtamatta hyviä jalkineita, oikeaa tekniikkaa tai ripausta tervettä järkeä.

Lähde: Harvard Health Beat

Julkaistu: 12.11.2009