Terve.fi

Niskakipu


Niskakipu voi johtua pään sopimattomasta tai äkkinäisestä liikkeestä, huonosta nukkuma-asennosta tai vedosta.

Niskakivun syynä voi olla myös yksipuolinen työasento (erityisesti päätteen ääressä työskentelevät), vammat, rangan kulumamuutokset, sekä jännitys ja stressi.

Niskasairauksien riskitekijöitä ovat: fyysiset kuormitustekijät, ikä, naissukupuoli, ylipaino, heikko hartialihasvoima (jos työ on sellaista missä lihasvoimaa joutuu käyttämään) myös tupakointi voi lisätä niskakipujen riskiä. Liikunta näyttää pienentävän niskakivun riskiä ja parantavan niskakivun ennustetta.

Äkillinen niskakipu tuntuu jäykkyytenä ja kipuna niskassa. Pienikin liike voi olla erittäin kivulias. Yksipuolisesta työasennosta johtuva niskakipu aiheutuu siitä, että niskalihakset joutuvat olemaan supistuneina pitkäkestoisesti. Oireet voivat tuntua pääkipuna, huimauksena, puutumisen tunteena tai pistelynä käsivarsissa asti.

Niskakivun omahoito

  • Kipuvaiheessakin suositellaan kevyttä liikuntaa, kuten kävelyä sekä tavallisten toimien jatkamista kivun sallimissa rajoissa.
  • Niskajumppaa akuutissa kipuvaiheessa ei suositella.
  • Akuutin kipuvaiheen mentyä ohi, voit aloittaa varovaisen lihasvenytyksen ja hieronnan.
  • Tarvittaessa saat paikkakuntasi kuntoneuvolasta fysioterapeutilta yksilölliset ohjeet.
  • Pitkällä tähtäimellä on niska- ja hartialihasten voimistaminen ja yleiskunnosta huolehtiminen tärkeää.
  • Kivunlievitykseen voit käyttää apteekista ilman reseptiä saatavia särkylääkkeitä pakkauksen ohjeiden mukaan.
  • Jos sinulla on pahoja niskaongelmia yöaikaan tai aamulla, on hyvä tarkistaa nukkumisasento ja -tottumukset.

Niskakipu, milloin lääkäriin?

  • Niskakipuun liittyy kuumetta tai oksentelua ja pahoinvointia.
  • Vaiva pitkittyy ja pahenee.
  • Niskakipu on syntynyt vamman yhteydessä.

Lähteet:

Niskakipu (aikuiset), Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Societas Medicinae Physicalis et Rehabilitationis Fenniae ry:n ja Suomen Yleislääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2017 (viitattu 25.02.2018).

Julkaistu: 4.11.2018