Voi hyvin

Näin torjut diabetesta


Voit torjua 2. tyypin diabetesta: liiku, noudata Välimeren ruokavaliota ja nuku riittävästi.
Kuvat Johanna Myllymäki

Aikuisiän eli  tyypin 2 diabeetikoita on Suomessa tällä hetkellä noin 250 000. Diagnosoimattomia tyypin 2 diabeetikoita arvellaan olevan 200 000.

− Aikuisiän diabeteksen ehkäisy on hyvin yksinkertaista. Se onnistuu välttämällä ylipainoa, liikkumalla ja oikeanlaisella ruokavaliolla, ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Lääkärikeskus Aavasta rohkaisee.

On sanottu, että diabetes on elintaso­sairaus. Se on kehon vastaus nykyiseen nopeatahtiseen elämänrytmiin. Kun on kiire, ei tule katsottua, mitä suuhunsa laittaa, ja jos istumatyötä tekevä ei työpäivän jälkeen jaksa lähteä reippailemaan, ylipainoa alkaa kertyä. Ylipaino on yksi suurimmista diabetesta lisäävistä tekijöistä.

− Monilla kiireinen elämäntapa voi vaikuttaa siihen, että ei keskitytä hyvinvointiin. Kaikki pitäisi saada nopeasti ja helposti. Kun minulta pyydetään diabeteksen hoitoon sopivaa ruokavaliota, sanon rehellisesti, että voin tehdä ruokavalion ja sparrata, mutta en voi muuttaa ketään.

− Kyse ei ole vain ruokavalion vaan koko ajattelumallin muutoksesta, Laatikainen kertoo.

Valitse suklaan sijasta lenkki

Ulkoisten vaatimusten lisääntyessä yh­teys­ itseen, hyvään oloon ja terveyteen jäävät helposti toissijaisiksi. Energia riittää vain velvollisuuksien suorittamiseen.

− Saatetaan ajatella, että kun on ollut niin raskasta ja paljon töitä, on ansainnut illan sohvalla suklaata syöden eikä tarvitse liikkua. Todellinen hyvinvoinnin salaisuus on siinä, että tekee vähän enemmän kuin tekisi mieli, Reijo Laatikainen sanoo.

− Jos suklaan sijaan valitsee edes viidentoista minuutin lenkin, nukahtaa illalla paremmin ja seuraavana päivänä olo on pirteämpi. Ja kun on pirteämpi olo, tekee mieli liikkua lisää.

Riittävän unen vaaliminen on diabeteksen ennaltaehkäisyn kannalta olennaista.

− Huono uni saa elimistön stressitilaan, silloin keho polttaa lihasta eikä rasvaa. Tämä tarkoittaa sitä, että ihminen lihoo, Laatikainen kiteyttää.

Apua Välimeren ruokavaliosta

Diabeteksen hoito vaikuttaa Suomessa suosituksiltaan kapea-alaisemmalta kuin muualla maailmassa. Täällä on painotettu ennen kaikkea rasvaisen ruoan vähentämistä. Hiilihydraattien vähentämistä ei ole suositeltu.

− Suomen ulkopuolella tehtyjen tutkimusten mukaan Välimeren ruokavalio on tehokkaampi diabeteksen hoidossa kuin vähärasvainen ruokavalio. Miksei sitä siis suitsuteta enemmän? Laatikainen kysyy.

Välimeren ruokavalio koostuu öljyistä, merenelävistä, kohtuullisesta kokojyvä­viljan käytöstä, pähkinöistä, palkokasveista ja runsaasta määrästä kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä. Lihaa ja maitotuotteita ei juurikaan käytetä.

− Välimeren ruokavaliolla pystytään ennaltaehkäisemään diabeteksen syntyä tehokkaasti. Sen tehokkuudessa on kaksi seikkaa: ruokavalio on helppo omaksua, ja se on salliva, joten sitä on helppo noudattaa. Riittää, että syö Välimeren ruokavalion mukaan, ei tarvitse varsinaisesti laihduttaa. Toiseksi Välimeren ruokavalio vähentää insuliinin tarvetta, sokeria, kolesterolia ja matala-asteista tulehdusta, Laatikainen referoi tutkimuksia.

Artikkeli on Voi hyvin -lehdestä 8/2012

Julkaistu: 1.2.2016