Voi Hyvin

Näin syöt oikein hyvinvointiguru Karina Stewartin neuvoilla

Näin syöt oikein hyvinvointiguru Karina Stewartin neuvoilla

Kiinalaisen lääketieteen tohtori Karina Stewart on omakohtaisesti kokenut, että ruoka on lääke. Oikea ravinto on rakkaudenosoitus itseä kohtaan, hän sanoo.
Teksti Ulla-Maija Paavilainen
Kuvat Kirsi Tuura
Mainos

Karina Stewart, 55, korostaa ihmisen luonnollista rytmiä ja virtaa, joka vaihtelee kausittain.

– Meidän pitäisi elää sen mukaan. Jos taistelemme sitä vastaan, tuhlaamme kaiken energiamme ja kuihdumme. Taistelu luonnollista rytmiä vastaan on kuin ylittäisimme jokea väkisin superjetillä.

Tarmoa uhkuva Karina Stewart kävi pari vuotta sitten Suomessa kertomassa perinteisestä kiinalaisesta lääkinnästä ja sen mukaisesta elämäntavasta. Hän asuu Thaimaassa keskellä viidakkoa Koh Samuin saaressa, jonne on miehensä kanssa luonut pyhätön.

Työstressin runtelemat kiireiset ja enimmäkseen hyvin maksukykyiset asiakkaat matkustavat Kamalayaan etsimään terveyden lähdettä.

Syö appelsiineja, älä c-vitamiinikapseleita

Luonto on suurin parantaja, Karina Stewart sanoo. Luonnon parannuksen ei tarvitse olla askeettista toimintaa. Karinan pyhätössä saa myös hemmottelua. Ruoka on puhdasta ja luonnonmukaista, ja se tarjoillaan kauniisti. Terveellinen ruoka on gourmetelämys. Kamalayassa sen ovat kokeneet niin Yorkin herttuatar Sarah, muusikko Annie Lennox kuin elokuvaohjaaja Oliver Stone. Tähdet etsivät henkisyyttä.

Ruoka parantaa, jos se valitaan ja syödään oikein. Karinan mukaan ruoan pitää aina olla lähellä alkuperäistä koostumustaan, tuoretta ja mieluusti luomua. On ehdottomasti vältettävä prosessoitua, käsiteltyä ja säilöttyä ruokaa. Karina ottaa käteensä appelsiinin. Hedelmä on syötävä sellaisenaan eikä C-vitamiinikapselina.

– Meitä ei ole tehty vain atomeista ja molekyyleista. Emme ole vain biokemiaa vaan myös bioenergiaa.

Painonhallinnasta kiinnostuneet ihmiset noudattavat syömisessään usein 80/20-periaatetta. Se tarkoittaa, että 80-prosenttisesti syödään terveellisesti ja 20 prosenttia herkutellen. Karina on päässyt eroon myös tuosta 20 prosentista.

– Vähitellen havaitsin, että vanhojen mielitekojen tyydyttämisestä tuli huono olo. Olen vieroittanut itseni pizzasta. Rakastan pizzaa, mutta syötyäni sitä alan voida pahoin. Nykyisin minulle riittää yksi viipale tai muutama haukkaisu pari kertaa vuodessa.

- Luonto on suurin parantaja, Karina Stewart sanoo.

Karina lukee tuoteselosteet suurennuslasin kanssa ja on luopunut sokerista.

– Ei kannata hämätä itseään luulottelemalla, ettei yksi suklaakeksi haittaa. Kyllä haittaa, se käynnistää heti riippuvuuden.

Reumadiagnoosi oli shokki

Elämäntapaguruksi lähes synnytään. Jo Karinan äiti oli kiinnostunut luonnonparannuksesta, meditoimisesta, joogasta ja Aasian filosofioista.

Meksikossa syntynyt Karina ryhtyi meditoimaan ja tutkimaan aasialaista ajattelua 14-vuotiaana. Yhdysvalloissa Princetonin yliopistossa hän perehtyi kulttuuriantropologiaan sekä itämaisiin uskontoihin ja teki loppututkintonsa. Hän on suorittanut tutkinnon myös perinteisessä kiinalaisessa lääkinnässä ja opiskellut itämaista lääkintää. Himalajalla meditaatioretriitissä hän tapasi Johnin. Heistä tuli aviopari.

Karinan oppi-isä on yhdeksänkymppinen taolaisuuden taituri Hua-Ching Ni.

– Hän sanoi, ettei ole olemassa parantumattomia sairauksia vaan parantumattomia potilaita. Jokainen sairaus on parannettavissa, jos potilas on halukas muuttamaan elämäntyyliään.

Karina kertoo esimerkin itsestään. Nelikymppisenä hän alkoi kärsiä sormien nivelkivuista. Tauti diagnosoitiin vuosien jälkeen reumaksi.

– Olin sokissa. Testien mukaan olin allerginen soijalle, maitotuotteille ja gluteenille. Siirryin tiukalle dieetille. Nyt kädet ovat kunnossa, kunhan en syö noita ruoka-aineita. Jos syön, kivut palaavat. Krooninen stressi madaltaa elimistön immuunipuolustusta.

– Vastustuskyky riippuu ruoansulatuksesta ja on tiiviissä yhteydessä ruoansulatusongelmiin, ruoka-aineallergioihin ja yliherkkyyksiin. Sama pätee flunssaan.

Ruoka lääkkeenä on monimutkaisempi annosteltava kuin pilleri.

– Inkivääri voi olla hyväksi tietynlaiseen flunssaan, mutta kuumeiselle on parempi antaa minttua ja muita viilentäviä yrttejä.

"Suojelen itseäni maailman hälyltä"

Joka aamu Karina nousee viiden kuuden aikaan ja juo kupillisen oolong-teetä.

– Unelmoin, luen inspiroivia kirjoituksia tai hengellisiä runoja tai kuuntelen lintujen laulua. On aikaa venyttelylle, joogalle tai lyhyelle kävelylle.

Kello 7 hän nauttii aamiaisen, johon kuuluu lämmintä kaura-, kvinoa- tai chiapuuroa pähkinöillä, siemenillä ja marjoilla höystettynä. Lisukkeena on kasvispohjainen proteiinipirtelö tai kananmuna.

Kello 10 välipala koostuu pähkinöistä ja siemenistä. Puolikas omenakin maistuu. Lounaaksi hän valitsee lämmintä keittoa tai salaatin sekä kalaa. Sitten vartti kävelyä.

Iltapäivän välipala on smoothie vihreistä vihanneksista, ananaksesta ja avokadosta. Illallinen on sama kuin lounas, mutta kevyempi.

Joskus Karina treenaa Kamalayan kuntosalilla. Se sijaitsee kukkulalla, josta näkee palmunlatvojen yli valtamerelle. Sisään tulviva luonto eheyttää. Ollakseen voimakas hän tarvitsee rauhaa, hiljaisuutta ja omaa aikaa.

– Ilman niitä en jaksaisi työssäni vieraanvaraisuutta ja toisten huomioon ottamista.

Karina suojelee itseään maailman hälyltä eikä katso uutisia.

– Tiedän, että elämässäni on paljon luksusta. Kaikkea toivomaani en ole kuitenkaan saanut. Minulla ei ole lapsia.

SYÖ OIKEIN

Karinan ruokaoppi perustuu perinteiseen kiinalaiseen lääkintään.

SYÖ tukeva aamiainen kello 7, lounas kello 11–13 välillä ja päivällinen kello 17–19 aikaan. Ydin on säännöllisyys.

VÄLTÄ RAAKARUOKAA. Se imeytyy kehnosti ja tuottaa kylmää energiaa. Jos kuitenkin syöt raakaruokaa, sekoita smoothieen kuumaa vettä tai käytä salaatinkastikkeessa lämmittäviä mausteita, kuten inkivääriä tai piparjuurta.

VOKKAA, hauduta, höyrytä, keitä, grillaa. Varo hiillostamista, älä uppopaista.

KASVIKSET ovat aterioidesi perusta. Käytä paljon erilaisia ja erivärisiä kasviksia. Ne myös näyttävät hyvältä. Käytä tuoreita yrttejä ja mausteita.

LISÄÄ PÄIVITTÄIN ruokaasi kurpitsan-, auringonkukan- ja seesaminsiemeniä, manteleita, cashew-, hassel- ja pekaanipähkinöitä sekä pistaaseja. Nauti ne raakoina, paahtamattomina ja suolattomina.

KÄYTÄ kookosöljyä, kun paistat kuumalla, ja oliivi- tai seesamiöljyä miedolla lämmöllä. Jos haluat syödä juustoa, syö oikeaa juustoa kohtuullisesti. Kevytjuusto on liian prosessoitu tuote.

JUO vihreää teetä ja yrttiteelaatuja. Nauti mausteteetä, jossa on inkivääriä, kanelia tai chaita. Mausta juomavesi sitruunalla. Vältä kokonaan kahvia.

VÄHENNÄ SOKERIA. Stevia on vaihtoehto sokerille ja makeutusaineille. Makeannälkään auttaa hedelmä. Keinotekoiset makeutusaineet ovat Karinan mukaan ”Hermomyrkkyä!”

HYVIÄ PROTEIINEJA ovat kala, kalkkuna, kana, linssit ja soija. Jos käytät punaista lihaa, valitse lammasta tai luomunaudanlihaa.

KÄYTÄ KUIDUNLÄHTEINÄ kauraa, kvinoaa, ruskeaa riisiä ja linssejä. Verensokeri pysyy tasaisena.

HYVIÄ HIILIHYDRAATTEJA saat kokojyväviljasta, hedelmistä ja kasviksista. Ei valkoista leipää, valkoista pastaa tai riisiä.

LOPETA SYÖMINEN ennen kuin vatsa on täynnä. Älä laske kaloreita.

YKSI LASI VIINIÄ ruoan kanssa on ok. Kahdessa lasissa on jo liikaa sokeria.

Julkaistu: 23.7.2018