Kauneus & Terveys

Näin pienillä valinnoilla paino tippuu puoli kiloa viikossa!


KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: TRAINER4YOU: Tiedätkö, millaiset valinnat vievät pisimmälle niin painonhallinnassa kuin liikkumisessakin?
Kuvat Trainer4You, Fotolia

Ihmisille tarjotaan aika vähän hyviä keinoja painonhallintaan ja liikkumiseen. Kaikkeen suhtaudutaan helposti liian totisesti ja ryppyotsaisesti. Ajatellaan, että koska juoksu on tehokasta, sitä tulee harrastaa. Kuntosalilla se lihas kiinteytyy ja siksi sinne tulee kaikkien – tavoitteista huolimatta – vääntäytyä. Hikipanta vinoon ja kaikki samaan jumppajonoon seisomaan.

Kaloreitakin pitää jaksaa laskea. Se on ainoa keino laihtua, kiinteytyä ja kasvattaa lihaksia. Kaikkea tulee syödä mahdollisimman vähän tai paljon ja mieluiten inhofiiliksellä.

Onko sitten ihmekään, että todellisia muutoksia tapahtuu pitkässä mittakaavassa vähän, jos laisinkaan ja joka syksy aloitetaan uudestaan?

Lue myös: 10 tekosyytä olla laihduttamatta – katso asiantuntijat vastaukset

Näin pienet valinnat vaikuttavat

Maltilliset valinnat vievät pisimmälle niin painonhallinnassa kuin liikkumisessakin.

Tässä hyviä esimerkkejä:

Puolen tunnin reipas pyöräilylenkki lisää kulutusta jo 250 kcal.

Vaihda makean välipalajogurtti maustamattomaan ja vähennä energiansaantia 250 kilokaloria.

Näillä kahdella pienellä valinnalla päivän energiansaanti pieneni jo 500 kilokalorilla. Tällä päivittäisellä vähennyksellä painon pitäisi viikossa pudota puolisen kiloa.

Yhden Mars-patukan sisältämällä energialla (294kcal) voit syödä kaksi leipää leikkeleellä ja vihanneksilla, kulhon maustamatonta jogurttia sekä banaania. Mars-patukka painaa 65 grammaa, ruoka-annos noin 437 grammaa. Isompi määrä ruokaa vie kehoa pidemmälle ja peilikuvakin alkaa näyttää paremmalle.

Lenkkimakkaran voi tänään vaihtaa kanafileeseen. Ei se tarkoita sitä, ettei makkaraa saisi syödä enää ikinä laisinkaan.

Illanistujaisten ison siiderin sijaan voikin nauttia pienen lasin kuivaa valkoviiniä.

Karkkipäivänä saa ruuan lisäksi syödä karkkia ja elämästään nauttia. 

Illan ahmimiskohtauksia on päivän aikana syödyllä ruualla helpompi hallita. Kehitys kehittyy ja lihas pulskistuu. Kohta joutuu jo ostamaan uudet trikoot ja punaisen mekon kumminkaimanristiäisiin.

Ole itsellesi armollisempi

Elämä on pieniä valintoja. Liika ehdottomuus tappaa kaiken innon.Sen sijaan, että on aina pakko, välillä kannattaa tehdä valintoja. Itsensä vuoksi. Rakkaudella.

Sallivalla asenteella ja rennolla otteella voi sydänkohtaukselta välttyä. Tällä välillä laiheliini kuoli stressiin lenkkipolun varrelle.

Lue myös: Haluat muutosta joka syksy, muttet onnistu? Katso pt:n neuvot tilanteeseen

”Kuinka paljon minä tällä lihon / laihdun” –tyyppistä ajattelua olisi hyvä vältellä. Kun löytää itselleen oikean tavan ja kuormitusasteen syödä ja liikkua, ei elämästään tee mieli luopua.

Perhe ja ystävät kannattaa värvätä mukaan liikkumaan. Yhdessäolo ei ole yhtään hassumpaa. Ystävien kanssa voi pyöräillä Ahvenanmaalla. Harrastaa sulkapalloa puutarhassa tai jalkapalloa Copacabanalla. Elämästä saa, voi ja pitää nauttia.

Kirjoittaja Liina Sievers on personal trainer.

“Työskentelen personal trainerina, teen yritysvalmennuksia, koulutan ja luennoin hyvinvointiin liittyvistä asioista. Iltaisin ohjaan ryhmäliikuntatunteja, lenkkeilen koiran kanssa metsässä, opiskelen saksaa ja muita mielenkiintoisia asioita. Minulla on kaksi lasta, joiden kanssa pelataan futista, käydään uimassa ja katsotaan hyviä leffoja kasassa sohvalla. Haaveilen pitkistä yöunista ja kiireettömistä aamuista ja siitä, että minulla olisi vastaus kaikkiin maailman kysymyksiin.”

Tutustu Trainer4You:n toimintaan täällä.

Lue myös:

Ole vatsamakkaroillesi lempeä

Näin pidät yllä motivaatiota

Tällainen on hyvä tavoite

Julkaistu: 24.8.2015