Kauneus & Terveys

Näin kevennät jouluherkuttelua!


Jos nautit jouluruokia vain kahtena tai kolmena päivänä vuodessa rauhallisesti ateriastasi nauttien, niin nauti toki. Onhan joulu kerran vuodessa vaan! Jos haluat keventää herkutteluasi, löydät tästä artikkelista monta hyvää keinoa.
Kuvat Thinkstock

Nautinto kuuluu ehdottomana osana jouluun. Tästä huolimatta kannattaa hetkeksi pysähtyä miettimään, mikä jouluruoissa on tärkeintä. Onko se sukulaisten tai ystävien kanssa yhdessäolo? Joulun valot ja tuoksut? Kiireetön istahtaminen pöydän ääreen? Vai ruoan maku?

Useimmille meistä monet edellä mainituista tekijöistä vaikuttavat jouluruokien kokemiseen niin herkulliseksi.

Ruokailuun keskittymisen lisäksi kiinnitä huomiota ruokien energiapitoisuuteen. Huomioi myös järjestys, milloin mitäkin ruokaa syöt. Näillä tavoin voit helposti keventää jouluista herkuttelua, jos haluat. Samalla vältät ähkyn.

Lue myös: Karsi joulun turhat kalorit

Näin kevennät

Joulurauhaa myös ruokapöytään

Nauti kaikki jouluherkkusi rauhallisesti ruokailuun keskittyen. Tällöin syödyn ruoan, vaikka kuinka herkullisen, määrä jää vähäisemmäksi. Keskity nauttimaan joulutunnelmasta myös muilla kuin vain makuaistilla.

Missä järjestyksessä?

Aloita ateriasi salaateilla ja kaloilla säästäen rasvaisimmat herkut myöhäisempään ajankohtaan. Vähäenergisiä jouluherkkuja nautiessasi vatsasi täyttyy kevyesti, eikä tilaa jää enää niin paljoa runsasenergisille herkuille.

Juustot esimerkiksi kannattaa jättää paikalleen ennen jälkiruokaa nautittavaksi. Juustot sisältävät runsaasti energiaa ja sopivat siten aterian loppupuolella nautittaviksi. Valitse aina pienen juustopalan seuraksi juustovadilta kasviksia tai hedelmäpaloja.

Vaihtamalla paranee

Vaihda jouluherkkusi vastaaviin samankaltaisiin vähäenergisiin herkkuihin tai raaka-aineisiin, mikäli ne sisältävät runsaasti enrgiaa. Näin toimimalla energiansaantisi vähenee huomattavasti.

Perinteiset jouluruoat sisältävät vähän energiaa. Valmistamalla laatikot ilman ylimääräisiä rasvalisiä saat vähäenergisiä kasvislaatikoita. Kasviksethan ovat kullanarvoisia raaka-aineita aina, kun haluaa laimentaa energiaväkevyyttä.

Kalat ja varsinkin katkarapu ja mäti ovat vähäenergistä syötävää. Energiapitoisuuteen vaikuttaa huomattavasti se, miten kala on valmistettu tai mitä kalan ja äyriäisten lisänä nauttii. Kaloissa ja äyriäisissä suosi kalaliemeen tehtyjä hyytelöitä tai liemiä kerma- tai smetanahyytelöiden sijaan.

Mieti, minkälaisista salateista pidät ja mitä salaattisi sisältävät. Onko esimerkiksi kaikissa jouluisissa salaateissasi majoneesikastikkeena? Jos näin on, jätä joku salaateista pois ja korvaa se raikkaalla vihersalaatilla. Vihersalaatteihin saa kaunista joulunpunaista sävyä esimerkiksi viinisuolaheinällä tai vaikkapa viikunoilla.

Joulujuomat

Joulujuomiin kuuluvat perinteisesti olut tai kotikalja, mutta nykyään myös viinit. Joulun juomana voi pitää myös konjakkia, jonka myynti moninkertaistuu juuri joulun alla. Kaikista edellä mainituista juomista kertyy helposti ylimääräistä energiaa, ellei niiden juomamääriin kiinnitä huomiota.

Muista alkoholipitoisia joulujuomia nauttiessasisi myös väkevämmän juoman sisältävän aina enemmän energiaa kuin mietojen juomien. Nauti esimerkiksi konjakkia vain yksi pieni annos kerrallaan. Muistathan varata vesilasit joulupöytäänkin alkoholipitoisten juomien lisäksi ja nauttia vettä aina välillä, vaikka aterijoitsijoina olisi vain aikuisia.

Lue myös: Alkoholijuomissa vaanii energiapommi

Jälkiruoat

Perinteiset sekahedelmä- tai luumukiisselit sisältävät vähän energiaa. Nykyään useammin joulun jälkiruoat  sisältävät yleensä runsaasti kermaa, tuorejuustoja, suklaata tai muita runsasenergisiä raaka-aineita, jotka lisäävät energiansaantia.

Muistathan, että annoskoko vaikuttavan kokonaisenergiansaantiin. Nauti runsasenergisiä joulun jälkiruokia, kuten jäädykkeitä, hyytelöitä tai jouluhalkoa tai muita leivonnaisia vain pieni pala tai annos kerralla, jolloin runsasenergisyydestä huolimatta kokonaisenergiansaanti ei kasva kovin suureksi.

Joulusuklaa

Kuinka moni nauttiikaan kiireettömänä jouluhetkenä villahuopaan käpertyen hyvästä kirjasta ja samalla suklaata napsien? Se on kieltämättä ihanaa! Jos luku- ja samanaikaiselle suklaanautinnolle jää useasti aikaa joulunpyhinä, kannattaa pohtia tapaansa tarkemmin, mutta pari kertaa joulunpyhinä ei kenenkään enegian saantia suuresti hetkauta.

Nauttiessasi suklaasta ja samalla lukiessasi kirjaa tai katsoessasi televisiota, tulee nautittua suklaata huomaamattaan suuria määriä kerralla. Mitä jos nauttisit suklaakonvehdit yksitellen, jokaista erikseen maistellen? Saattaisit huomata, ettet kaipaa niin monta konvehtia kerralla.

Muut jouluherkut

Osalle joulunaposteluun glögin kanssa tai sellaisenaan kuuluvat pähkinät ja mantelit. Hyvien rasvahappojen ja proteiinien saanti on taattuu, mutta valitettavasti myös runsas kaloriensaanti, ellet kiinnitä huomiota pähkinöiden tai manteleiden määrään. Ota välillä vaikka hedelmä, jos välipalaa kaipaat.

Glögi ja joulutorttu tai pippari ovat sallittuja herkkuja, kunhan pidät mielessäsi kuinka usein nautit kyseisiä herkkuja ja kuinka paljon kerralla. Jos glögiä on aiemmin kulunut kolme mukillista päivässä ja vähennät yhteen lasilliseen, niin energiansaantisikin laskee kolmanneksen.

Ravitsemusterapeutin oman bravuuri

Oma bravuurini, jota teen joka joulu on imelletty perunalaatikko! Imelletty perunalaatikko sopii hyvin niin uusien kuin vanhojenkin jouluruokien kaveriksi. Hyvin imelletyneeseen massaan ei tarvitse lisätä siirappia tai muuta makeutta. Toki imeltynyt maku on hieman toisenlainen kuin siirapilla, sokerilla tai muilla makeuttajilla saatu voimakas makean maku, mutta imellytyksessä syntynyt aito maku kannattaa nauttia sellaisenaan.

Lue myös: Näin vältät joulukilot

Tässä oma reseptini, olkaapa hyvät!

Imelletty perunalaatikko

  • 2 kg jauhoista perunaa
  • 1 ½ dl vehnäjauhoja
  • suolaa
  • 6 dl – 1 l maitoa
  1. Keitä perunat kypsiksi ja kuori ne kuumina sekä soseuta. Anna soseen jäähtyä hieman ja lisää perunasoseeseen osa vehnäjauhoista ja sekoita.
  2. Peitä perunasoseastia liinalla ja laita lämpimään paikaan imeltyään.
  3. Lisää loput vehnäjauhot parissa erässä muutaman tunnin välein ja anna imeltyä mieluusti seuraavaan päivään.
  4. Lisää seuraavana päivänä suola sekä maitoa siten, että saat löysähkön massan. Kaada massa voideltuihin uunivuokiin, mutta muista jättää hieman kuohumisvaraa vuokiin.
  5. Kypsennä noin 150°C:ssa 3-4 tuntia.

Kirjoittaja on laillistettu ravitsemusterapeutti.

Julkaistu: 16.12.2013