Kauneus & Terveys

Miten pullottavan vatsan saa taas litteäksi?



Miten pullottavan vatsan saa taas litteäksi?

Vatsa voi pullottaa ikävästi, vaikkei ylipainoa olisikaan. Lue ravitsemusterapeutin ohjeet kauniimpaan ja terveempään vatsaan. Ehkä fodmap-ruokavalio voisi auttaa?
Teksti Anette Palssa
Kuvat Heidi Strengell

Kysymys: "Olen hoikka ja urheilullinen. Vatsaani kertyy usein ilmaa, ja se pömpöttää rumasti. Vaiva on kiusallinen työpaikalla. Minulla ei ole mitään kipuja, ja vatsani toimii muuten normaalisti. Onko kaasun muodostuminen merkki jostain sairaudesta, yliherkkyydestä tai huonosta ruoansulatuksesta? Jos syön vatsani täyteen ja kerralla monenlaisia ruokia, vatsani on pallona."

Laillistettu ravitsemusterapeutti Anette Palssa vastaa:

Vatsavaivat ovat usein hyvin kiusallisia, mutta niin sanottuun toiminnalliseen vaivaan eli oireiluun ei yleensä löydy mitään fysiologista sairautta. Jos oireet ovat jatkuneet pitkään eivätkä helpotu muutamassa viikossa, olisi syytä sulkea pois ainakin keliakia. Lääkäri osaa arvioida, tarvitaanko lisätutkimuksia, esimerkiksi suoliston tähystystä. Keliakia voi oireilla hyvinkin lievästi.

Vaivasi kuulostavat tyypillisiltä ärtyvän suolen oireyhtymältä (IBS). Se ilmenee tyypillisesti vatsakipuina, turvotuksena, ilmavaivoina, ripulina tai ummetuksena. Oirekirjo on laaja ja vaihteleva. Stressi voi pahentaa tuntemuksia. Hoitona on oireiden lievittäminen ruokavaliolla.

Lue myös: Voiko seksi ja liikunta auttaa ärtyvään suoleen?

Muista syödä rauhallisesti ja pureskella kunnolla. Tasainen ateriarytmi on myös hyväksi. IBS-oireita aiheuttavat paksusuolessa fermentoituvat hiilihydraatit, niin sanotut fodmap-hiilihydraatit (Fermentable Oligo-, Di- and Mono-saccharides And Polyols). Näiden hiilihydraattien vähentäminen ruokavaliosta helpottaa yleensä merkittävästi oireita.

Fodmap-hiilihydraatteja on runsaasti muun muassa:

– rukiissa, vehnässä, ohrassa

– omenassa, päärynässä, isokivisissä hedelmissä, vesimelonissa ja näistä valmistetuissa mehuissa

– sipulissa, purjossa, valkosipulissa

– kaaleissa, parsassa

– palkokasveissa

– ksylitolissa ja muissa sokerialkoholeissa

Tavoitteena on vähentää fodmap-kuormitusta aiheuttavia ruoka-aineita, mutta ihan täysin niitä on lähes mahdoton ja turhakin karsia. Ruokavalioon jää paljon syötävää, vaikka alussa voi tuntua, että kaikki tuttu ja turvallinen karsitaan.

Lue myös: 5 vinkkiä: näin saat suoliston kuntoon

IBS-oireiselle sopivat yleensä muun muassa:

– kaura, tattari, riisi, hirssi

– marjat (lukuun ottamatta kirsikkaaja karhunvadelmaa), sitrushedelmät, kiivi, hunajameloni

– salaatit, tomaatti, kurkku, paprika, kesäkurpitsa, porkkana, lanttu, nauris

– pieninä määrinä kukkakaali ja parsakaali, punajuuri, herneet, avokado

Syö 4–6 viikkoa mahdollisimman vähän fodmap-hiilihydraatteja ja kokeile sitten järjestelmällisesti ruoka-aineiden sopivuutta. Toiset voivat syödä vaikka sipulia, mutta hedelmät aiheuttavat paljon oireita. Jotkut taas ovat herkkiä kaikille.

Suurin osa laillistetuista ravitsemusterapeuteista on perehtynyt toiminnallisten vatsaoireiden hoitoon. Jo yksi vastaanottokerta riittää usein ruokavalion toteuttamiseen ja ravintoaineiden saannin varmistamiseen.

Julkaistu: 9.9.2013