Kauneus & Terveys

”Laihakin voi olla läski”


Toimittaja Minna Dufton, 38, järkyttyi, kun kuuli, että hänessä on 12 kiloa rasvaa. Hänen kehonsa oli esidiabeettisessa tilassa. Miten lihastreeni auttoi?
Kuvat Raisa Kyllikki Ranta

Minna Dufton kertoo tarinansa:

"Kehonkoostumusmittaus ja sitä seurannut lääkärintarkastus saivat minut viime keväänä kauhistumaan. Vaikka olin hoikka, minussa oli runsaasti rasvakudosta.

Olin kuullut laihasta lihavuudesta, mutta en ollut tajunnut olevani itse laiha läski. En liioin aiemmin ymmärtänyt, millaisia terveysriskejä siihen liittyy. Nyt sain tietää, että aineenvaihduntani oli esidiabeettisessa tilassa ja 10 vuoden kuluttua voisin sairastua diabetekseen. 

Oloni oli jo pitkään ollut pöhöttynyt ja huono. Syy siihen oli selvä: liikunta oli jäänyt vähiin ja olin nautiskellut suklaalla. Olin myös jatkuvasti väsynyt. 

En voi jatkaa näin, tuskailin. En silti kiljunut riemusta, kun minulle ehdotettiin, että tekisin tv-ohjelman siitä, miten paljon lihaksia toimittaja saa hankittua 12 viikossa. 

Apua, joutuisin urakoimaan tosissani ja panemaan elämäni remonttiin. En ollut ikinä edes kokeillut mitään dieettiä.

Lue myös: Näin ehdit liikkua arjessa.

Neljännes minusta oli rasvaa 

Tartuin haasteeseen mieheni kannustamana. Yksi ongelmani oli se, että söin ihan liian vähän, etenkin proteiinia. Korvasin usein aterioita suklaapatukalla, koska en muka kiireeltä ehtinyt syömään. Elin säästöliekillä.

Kun aloitin projektin, painoin 49 kiloa. Pituutta minulla on 158 senttimetriä. Rasvaprosenttini oli yli 25 eli minussa, pienessä ihmisessä oli 12 kiloa rasvaa.

Kestävyyskuntoni oli hyvä, koska olin aiemmin lenkkeillyt. Siitä huolimatta minulla ei ollut lihaksia. Kuntosalilla olin käynyt viimeksi 20 vuotta sitten. Minua pelotti mennä sinne, sillä en kokenut salia omaksi paikakseni.Aloin treenata personal trainerin opastuksella minulle laaditulla voimaharjoitteluohjelmalla. Aluksi painot olivat hyvin pieniä, ja minua huoletti, syntyisikö tuloksia lainkaan. Stressi toi lisää haastetta elämänmuutokseen.

Treeni sujui hyvin alusta asti. Se alkoi jopa tuntua hauskalta. Voimani kasvoivat nopeasti.Suurin pelkoni oli, etten pääsisi eroon suklaanhimosta. Yllätyksekseni se katosi viikossa.Lue myös: 6 tärkeintä vinkkiä painonpudotukseen

Uudet lukemat ja voima motivoivat

Kun projekti päättyi, vedin maasta rautaa 60 kiloa. En olisi ikinä uskonut, että kykenisin myös nostamaan suorilla käsillä yli oman painoni.

Rasvaprosenttini on pudonnut 19,5:een. Painoni pysyi projektin ajan samana, mutta poltin 3 kiloa rasvaa. Vyötäröltäni lähti 6 senttiä. Lihasta sain lisää 1,5 kiloa ja hauikseni ympärys kasvoi 2 senttiä. 

Treenaan neljä kertaa viikossa

Jalat muuttuvat hitaammin, koska rasva lähtee niistä viimeisenä. Tulosta alkaa viimein näkyä ja se motivoi minua.

Peppuni muuttui piukemmaksi, koska opin nostamaan rautaa myös lantiollani. Olen nyt paremmassa kunnossa kuin ikäiseni naiset yleensä.

Hyvältä tuntuu myös se, että tunnen itseni virkeäksi ja elinvoimaiseksi.

Treenaan neljä kertaa viikossa, yleensä ruokatunnilla työpaikan kuntosalilla. Näin urheilu mahtuu tiukkaan aikatauluuni. Samalla se tarjoaa oman hetken, jolloin saan unohtaa kaiken muun."

Lue myös:

Näin treenaat hyvän pepun – tuloksia 8 viikossa

Näitä ruokia lihaksesi rakastavat

Mistä tunnistaa laihan läskin, Minna Duftonin ohjelma.

Julkaistu: 9.3.2016