Kauneus & Terveys

Jomottavat ja väsyvät jalat? Ota avuksi tukisukat!


Tukisukat voivat auttaa jos jalkasi jomottavat, väsyvät tai turpoavat herkästi.
Kuvat Antti Sepponen

Väsyneet, rauhattomat, turvonneet jalat. Lihaskrampit, suonikohjut, laskimotukokset. Pitkään samanlaisena pysyvä asento aiheuttaa jaloille monenlaista harmia.

Laskimot vaativat toi­miakseen liikettä, kunnollisen nivel- ja lihaspumpun. Tarvittaessa pumppuun saa potkua kompressio- eli tukisukilla.

– Sukkiin kudottu paine tehostaa nivel- ja lihaspumpun toimintaa. Se myös estää veren ja nesteiden takaisinvirtausta kudoksissa, fysio- ja lymfaterapeutti Heli Waulu Teho-Hoidosta Tampereelta kertoo.

Kevyet tukisukat tarjoavat painetta 10–18 elohopeamillimetrin (mmHg) verran. Se riittää esimerkiksi silloin, kun jalkoja väsyttää työpäivän jälkeen. Kevyt paine ehkäisee myös aktiiviliikkujan riesoja, kuten liikunnan jälkeisiä lihaskramppeja.

Kun sukissa on painetta yli 18 mmHg, puhutaan lääkinnällisistä tukisukista. Ne jaetaan neljään luokkaan. Kevyimmän eli ykkösluokan sukkiin on kudottu painetta 18–22 mmHg. Sitä voimakkaampaa sukan painetta ei suositella käytettäväksi ilman lääkärin lähetettä.

– Ykkösluokan sukista on apua suonikohjuista kärsivälle henkilölle, odottavalle äidille ja ihmiselle, jonka jalat turpoavat työaikana. Sukkia kannattaa käyttää myös silloin, kun työhön kuuluu paljon matkustamista tai työasento on muuttumaton.

Lue myös: Tukisukat ja tukisiteet

Älä osta liian pieniä 

Kevyesti tukevia sukkia voi hankkia apteekeista ja tavarataloista. Niitä kutsutaan usein myös lentosukiksi. Kevyitä tukisukkia saa polvipituisina ja sukkahousuina.

Ykkösluokan lääkinnällisiä tukisukkia  myyvät apteekit, apuvälineliikkeet, maahantuojien ja valmista­jien omat myymälät, nettikaupat sekä jälleenmyyjät.

Mittaa jalkasi mittanauhalla ennen lääkinnällisten suk­kien hankintaa. Mittausohjeet löydät esimerkiksi sukkien valmista­jien nettisivuilta.

Älä osta liian pieniä sukkia: liian ki­reät sukat voivat häiritä verenkiertoa ja aiheuttaa kipua. Liian suuri tukikerroin sinänsä ei ole terveydelle haitaksi.

– Jos nilkan ja pohkeen mittaus tuntuu hankalalta ja haluaa olla varma sukkien sopivuudesta, kannattaa mennä liikkeeseen ja pyytää apua asiantuntijalta. Myös Kelan hyväksymä lymfaterapeutti osaa auttaa sopivan sukan valinnassa, Heli Waulu vinkkaa.

Lue myös: Väsyneet ja painavat jalat

Pistä paine kohdalleen 

Kompressiosukkien paine on voimakkain nilkassa. Se kevenee ylöspäin. Jotta paine osuisi oikeaan kohtaan, sukat pitää pukea huolellisesti: asetella kantapää kohdalleen ja rullata sääriosa tasaisesti jalkaan.

– Kasassa tai kaksin kerroin oleva sukka voi painaa ihoa liikaa ja aiheuttaa kipua ja kutinaa. Oireet voivat kieliä myös vääränkokoisesta tai paineeltaan sopimattomasta sukasta.

Aluksi sopivatkin kompressiosukat voivat tuntua kireiltä. Jalka tottuu niihin parissa päivässä. Sukat kannattaa pukea heti aamulla, ennen kuin jalkoihin ehtii kertyä turvotusta, ja käyttää niitä iltaan saakka.

– Jos sukat eivät helpota oireita tai jalkoihin ilmestyy sukista huolimatta näkyviä suonikohjuja, tarvitaan voimakkaampaa tukisukkaa. Se kannattaa hankkia vasta lääkärikäynnin jälkeen. Tukisukkia ei saa käyttää lainkaan, jos iho on tulehtunut tai jos kärsii oirelevasta sydämen vajaatoiminnasta.

Pesu pidentää käyttöikää 

  • Pese sukat joka käyttökerran jälkeen pesupussissa pesukoneessa, sukkien pesuohjeen mukaisessa lämpötilassa.
  • Unohda huuhteluaine, se vie sukista joustavuuden.
  • Kuivata sukat ilmavasti sisätiloissa. Kuivausrummussa, patterin päällä ja auringon paahteessa sukan tukivoima heikkenee.
  • Sormukset ja pitkät kynnet voivat vaurioittaa sukkia pukiessa. Myös hankaavat kengät voivat rikkoa sukat.

Kuka tarvitsee tukisukat? 

Seisomatyöntekijä: Kun on pitkään pystyasennossa, veren vir­taus jaloissa heikkenee ja ne turpoavat. Työpäivän jälkeen jalkoja voi jomottaa.

Aktiiviliikkuja: Rankka liikunta ja vähäinen lihashuolto keräävät lihaksiin maitohappoa ja altistavat lihaskrampeille. Vaivoja voi estää kompressio­sukilla.

Työmatkaaja: Istuessa nivel- ja lihaspumppu eivät toimi. Pitkäkestoinen istuminen altistaa suonikohjuille ja pahimmillaan laskimotukoksille.

Odottava äiti: Raskauden puolivälistä lähtien sikiö ja kohtu painavat lantion alueen laskimoita ja paine laskimoissa kasvaa: jalkoja särkee ja suonikohjujen riski lisääntyy.

Julkaistu: 30.4.2019