Kauneus & Terveys

Iskikö ruokakooma?

Ruoan jälkeen voi iskeä raju väsymys, jos olet valinnut annoksesi väärin. Mitä tehdä?
Kuvat Fotolia

Lounas on ohi, samoin sinun vireytesi. Tunnet, että nukahdat ihan kohta. Olotilaa kutsutaan lounasdipiksi ja rankkuutensa takia myös ruoka­koomaksi. Ruoalla on väsyttävin vaikutus juuri lounasaikaan. Pahimmillaan olo on noin 1,5 tuntia syömisestä.

Mistä ruokakooma johtuu?

Jos syö lounaalla runsaasti hiilihydraatteja ja niukasti proteiinia, tryptofaani-aminohapon määrä lisääntyy veressä. Sitä siirtyy myös keskushermostoon tavallista liukkaammin. Runsas tryptofaanimäärä lisää serotoniinin tuotantoa. Koska se säätelee muun muassa vireystasoa ja unirytmiä, se tuo rauhoittuneen ja unettavan olon. Osa iltapäivän väsähtämisestä johtuu ­toki vuorokausirytmistä, mutta ruoalla on myös selvä vaikutus vireyteen.

Millainen lounas väsyttää eniten?

Suurikokoiset, runsaasti hiilihydraatteja ja rasvaa sisältävät ateriat lamaavat. Proteiini­pitoinen ruoka, kuten kana tai kala, ei nukuta.Suomalaiset ottavat henkilöstöravintolan lounaalla tyypillisesti 400–600 grammaa pääruokaa hiilihydraattilisukkeineen. Vireyden kannalta sopivin määrä olisi 300 grammaa. Tuhti annos pastaa, kermaista keittoa tai pitsa on varma kutsu nukkumatille.

Mitä kannattaisi syödä töissä?

Kasvisvoittoinen, tasapainoisesti koostettu annos on paras ­valinta iltapäivän vireyden kannalta. Vanha tuttu lautasmalli on oiva apu: kun lastaa lautasen ensimmäiseksi puolilleen salaattia ja kasviksia, tukevampaa pääruokaa tulee otettua vähemmän. Hyvää vireyttä ylläpitävä lounas sisältää noin 600 kilokaloria energiaa, ja siinä on vähintään 25 grammaa proteiinia.

Miten ruokakoomasta voi virkistyä?

Melko pian lounaan jälkeen kannattaa nauttia kuppi tai pari kahvia, sillä se hälventää ilta­päivän lounasdippiä. Runsas paikallaan istuminen väsyttää, joten lounaan jälkeen on hyvä työskennellä seisten tai kävellä vähän kerran tunnissa. ­Jos paha väsymys iskee, piipahdus raittiissa ulko­ilmassa virkistää.Juo lisäksi vettä pitkin iltapäivää, sillä se­ehkäisee nestehukan aiheuttamaa väsymystä.

Miten välttää buffetpöydän jälkeinen väsymys?

Ongelmat ovat usein siinä, että annos on liian suuri, hiilihydraatteja ja rasvaa on liikaa. Älä mätä ruokaa koko rahan edestä vaan kuuntele kylläisyyssignaaleja. Jätä väliin tuhdit kermaperunat ja paneroidut leikkeet. Valitse mieluummin kalaa, broileria, kasviksia ja salaatteja. Marjarahka on kakkupalaa parempi jälkiruoka.

Tee näin, jotta pysyt virkeänä töissä

  1. Muista aamupala. Monipuolinen ja riittävän iso aamiainen pohjustaa koko päivän vireystilan. Jos jätät sen väliin, syöt liian tukevan lounaan. Tie­sitkö, että päivän ensimmäinen kahvikupillinen virkistää eniten?
  2. Syö säännöllisesti. Ruokailu 3–5 tunnin välein pitää verensokerin tasaisena. Se lisää ­vireyttä ja tukee nälänhallintaa. Muista: säännöllinen syöminen ei tarkoita jatkuvaa napostelua.
  3. Nouse ylös. Istuminen uuvuttaa, mutta takapuolen nostaminen penkistä piristää sekä kehoa että mieltä. Liiku tunnin välein, venyttele tai lankuta minuutti tai kaksi.
  4. Nuku riittävästi. Useimmat tarvitsevat unta 6–9 tuntia. Heikko­laatuinen tai liian lyhyt yöuni lisää hiilihydraattien ja rasvan himoa. Väsyneenä hotkitut ateriat kasvattavat ruokakooman riskiä. 
Julkaistu: 18.1.2017
Kommentoi »