Terve.fi

Flunssa vai influenssa – ja voiko silloin treenata?

Kesken hyvän harjoituskauden tauti saattaa kuitenkin iskeä, ja silloin kannattaa tietää, onko järkevää vääntäytyä salille vaivoista huolimatta.

Yli vuosikymmenen ajan on jo tiedetty, että aktiiviset liikkujat puolittavat urheilemalla riskin saada flunssa. Influenssa on kuitenkin vaikeammin päihitettävä, sillä esimerkiksi influenssa-aallon pyyhkäistessä yli toimeliaampikin urheilija jää kotiinsa lepäämään.

Parhaillaan riehuva sikainfluenssa on tauti, jonka aikana ei myöskään kannata lähteä kokeilemaan kepillä jäätä. Tauti iskeekin yleensä niin räväkästi, että urheilu taitaa olla sängynpohjalla maatessa viimeisenä mielessä.

Health.com- sivuston mukaan yhdysvaltalaiset asiantuntijat kertovat, että lievän flunssan vaikutuksen alaisena voi urheilla. Joidenkin mukaan se jopa kannattaa, sillä tutkimusten mukaan lievästä flunssasta kärsivä tuntee liikunnan jälkeen olonsa paremmaksi. Tämä on kuitenkin yksilöllistä ja järjen käyttö on sallittua.

Urheilukelpoisuuden mittaamiseen voi käyttää ns. ”niskasääntöä”. Jos kaikki oireesi ovat niskan yläpuolella (pääkipu, kipeä kurkku, tukkoinen nenä), voit periaatteessa lähteä urheilemaan. Jos kuitenkin kärsit kuumeesta tai rintakehääsi sattuu, ei missään nimessä kannata lähteä edes kokeilemaan. Ja jos kuume nousee nopeasti, kärsit kovasta yskästä tai lihassäryistä, kyseessä saattaa olla sikainfluenssa. Silloin pitää ehdottomasti jäädä kotiin.

Jos olet astmaatikko ja astmasi pahenee aina sairastaessasi, älä urheile sairaana ollenkaan. Lisäksi talvipakkaset edesauttavat hengityksen vaikeutumista.

Edellä mainittua niskasääntöä kannattaa noudattaa yhteistyössä maalaisjärjen kanssa. Jos oireet ovat lieviä, mutta tuntuu siltä, että et jaksa lähteä, ei silloin kannata vaivautua. Sairaana urheillessa piilee aina riski, että  oireet pahenevat entisestään tai saat jälkitaudin, joka on alkuperäistä tautia paljon vaikeampi. Kohtuus on siis tärkeää.

Jos kuitenkaan et pysty olemaan ilman urheilua, noudata ainakin seuraavia vinkkejä.

Urheillessa nesteytys on tärkeää. Se korostuu kuitenkin, kun urheilee sairaana. Flunssa saattaa kiihdyttää aineenvaihduntaa ja kuivattaa nenäonteloita, varsinkin, jos käytät antihistamiineja. Pidä siis huoli siitä, että saat tarpeeksi vettä.

Nesteytyksen lisäksi liikunnan teho on tärkeä. Ei kannata painaa täysillä, vaan aloittaa harjoittelu puoliteholla. Jos olo tuntuu paremmalta 5-10 minuutin jälkeen, saa tehoa lisätä pikkuhiljaa 80-90 prosenttiin asti.

Tärkeää on myös miettiä, missä treenaat. Jos aiot lähteä salille, muista kanssaihmisiä. Pyyhi käytön jälkeen kaikki laitteet erittäin huolellisesti ja vältä fyysistä kontaktia.

Kipeänä ei kuitenkaan ole pakko urheilla. Jos vain pystyt malttamaan mielesi ja olla käymättä salilla pariin päivään, ei kroppasi siitä pahastu.

Julkaistu: 21.6.2012
Kommentoi »