Terve.fi

Enemmän kaliumia

Enemmän kaliumia
Kaliumin saantia voidaan helposti lisätä lisäämällä hedelmien, vihannesten, papujen ja tiettyjen siemenien kulutusta.
Julkaistu: 23.6.2009

Banaania (keskikokoisessa banaanissa on noin 425 mg kaliumia) pidetään usein kaliumin saannin ikonina, mutta parempiakin kaliumin lähteitä löytyy. Keskikokoinen uuniperuna kuorineen sisältää lähes 1 000 mg. Myös ruijanpallas, rusinat, talvikurpitsa, vesimeloni ja maito ovat hyviä kaliumin lähteitä. Sydämen vajaatoiminnasta kärsivien ja diureetteja käyttävien potilaiden kannattaa keskustella lääkärin kanssa ennen kuin kaliumin saantia ruoasta lisätään.

Keskimääräisen yhdysvaltalaisen ruokavalio sisältää liikaa natriumia ja liian vähän kaliumia, mikä on kohonneen verenpaineen vastaisessa taistelussa takaisku. Tämä epätasapaino voitaisiin tasapainottaa rukkaamalla ruokavaliota, jolloin voitaisiin ehkäistä verenpaineen kohoaminen ja hallita verenpainetta. Tällöin sydäninfarktit, aivohalvaukset ja sydänperäiset kuolemat vähenisivät (Journal of Clinical Hypertension, heinäkuu 2008).

Useimmat yhdysvaltalaiset saavat ruokavaliostaan juuri ja juuri puolet kaliumin saantisuosituksesta, joka on 4 700 mg päivässä. Kaliumin saantia voidaan helposti lisätä lisäämällä hedelmien, vihannesten, papujen ja tiettyjen siemenien kulutusta. Banaania (keskikokoisessa banaanissa on noin 425 mg kaliumia) pidetään usein kaliumin saannin ikonina, mutta parempiakin kaliumin lähteitä löytyy. Keskikokoinen uuniperuna kuorineen sisältää lähes 1 000 mg. Myös ruijanpallas, rusinat, talvikurpitsa, vesimeloni ja maito ovat hyviä kaliumin lähteitä. Sydämen vajaatoiminnasta kärsivien ja diureetteja käyttävien potilaiden kannattaa keskustella lääkärin kanssa ennen kuin kaliumin saantia ruoasta lisätään.

Hyviä kaliumin lähteitä löytyy osoitteesta: health.harvard.edu/130.

Copyright © 2008 by President and Fellows, Harvard College. All rights reserved.

Artikkelin sisältö vastaa yhdysvaltalaista hoitokäytäntöä.

Kommentoi »