Kauneus & Terveys

Anne Kukkohovi: Piikkimatto auttaa uneen


Anne Kukkohovi on aina ollut herkkäuninen. Univaikeuksia tulee erityisesti silloin, kun elämässä tapahtuu paljon.
Kuvat Pia Inberg

Juontaja, yrittäjä ja Supermood-kosmetiikkasarjan perustaja Anne Kukkohovi on aina ollut herkkäuninen. Hän on kokeillut kaikki keinot hoitaa univaikeuksia. Anne kertoo, mikä auttaa häntä.

“Nukkuminen on vaikeaa erityisesti silloin, kun elämässäni tapahtuu paljon. Asioita pyörii mielessäni. Heräilen yöllä tai havahdun aamulla hyvin aikaisin, jopa neljältä. Silloin saatan alkaa tehdä töitä. Useimmiten nousen kuudelta.

Heräily johtuu erityisherkkyydestäni. Koen äänet, visuaaliset ärsykkeet ja muiden tunteet vahvasti. Minulta ei jää mikään huomaamatta.

Olen ollut kevytuninen lapsesta saakka. Isompia vaikeuksia tuli, kun sain poikani ­Miskan 15 vuotta sitten.

Hänellä oli vauvana allergioita, jotka valvottivat. Välillä en pystynyt nukkumaan juuri yhtään. Sain unilääkkeitä ja kokeilin nukkua sohvalla, mutta kuuntelin silti vain lastani.

Isäni kuoli samoihin aikoihin. Se oli niin äkillistä ja järkyttävää, että kehoni meni ääri­tilaan. Makasin yöt sängyssä silmät selällään.

Lue myös: Anne Kukkohovi: Kosmetiikka voi olla syötävää

Univaikeuksista ei pidä syyllistää

Olen kokeillut kaikki lailliset ja laittomat keinot. Olen tarkka nukkumistilastani. Makuuhuoneen pitää olla puhdas ja hyväntuoksuinen. Vaihdan lakanat, yleensä valkoiset, kerran viikossa. Tuuletan, jotta huone on viileä. Käytän kahta peittoa, sillä tykkään, että täkissä on massaa.

Iltaisin käyn usein infrapunasaunassamme. Sen jälkeen venyttelen tai yin-joogaan.

Menen sänkyyn aikaisin, puoli kymmeneltä. Makaan piikkimatolla ja kuuntelen puhelimestani rentoutumisharjoituksia. Joskus nukahdan piikkimaton päälle.

Malliaikoina opin nukkumaan korvatulpat korvissa. Käytän niitä yhä, mutta kuulen silti, mitä kotona tapahtuu. Unen kevyemmässä vaiheessa havahdun omiin liikkeisiini.

Jos herään yöllä enkä saa unta, nousen ja syön vaikka banaanin. Se vie aivotoiminnan ajattelutyöstä ruoansulatukseen. Sitten otan piikkimaton sänkyyn ja torkun siinä.

Jos kärsin aikaerorasituksesta tai päällä on rankka työputki enkä pysty rentoutumaan, saatan joutua turvautumaan melatoniiniin tai nukahtamislääkkeisiin.

Lääkkeiden käyttö uniongelmissa tuomitaan usein. Jos ihmisellä on syöpä, sitäkin hoidetaan kaikin tavoin. On väärin syyllistää ihmistä, joka tarvitsee apua nukkumiseensa.

Lue myös: Miksi unia nähdään?

Enää en ahdistu univaikeuksistani

Minun on ollut pakko opetella sanomaan ei. Usein en jaksa lähteä ulos iltaisin. En näe ystäviäni niin paljon kuin haluaisin.

Mieheni inspiroituu iltaisin ja voi valvoa yön.

Koen välillä syyllisyyttä siitä, ettei minusta ole seuraksi.

Olen silti sinut nukkumiseni kanssa. En enää ahdistu heräilystä, vaan nautin varhaisen aamun leppoisasta torkkumisesta."

Lue myös:

10 vinkkiä: Näin nukut paremmin

Viekö ahdistus yöunet?

Uni on paras terveysteko

Julkaistu: 7.4.2017