Terve.fi

Univaikeuksia? Kokeile nukkua vielä vähemmän


Asiantuntijoiden mukaan unettomuutta voi hoitaa yllättävällä tavalla: nukkumalla vielä normaaliakin vähemmän.

Jos kärsii univaikeuksista, viimeiseksi mieleen tulee yrittää nukkua vielä vähemmän, vai mitä? Uuden tutkimuksen mukaan se saattaisi silti olla toimiva hoitokeino unettomuuteen, kertoo Mentalfloss.

The Annals of Internal Medicinessä julkaistussa 20 unitutkimuksen katsauksessa arvellaan, että unenrajoittamisterapia on yhtä toimiva unettomuuden hoitokeino kuin lääkitys.

Tarkoituksena ei ole suinkaan vain pakottaa itseään pysymään hereillä, vaan unenrajoittamisterapiaan osallistuvat potilaat viettävät useita viikkoja merkitsemällä nukkumiensa tuntien määrän ylös. Tämän jälkeen heille laaditaan nukkumisaikataulu, joka heijastelee heidän todellisen unensa määrää toivotun unen määrän sijasta. Esimerkiksi ne potilaat, jotka nukkuvat keskimäärin kuusi tuntia yössä, menevät nukkumaan tasan kuusi tuntia ennen kuin heidän pitää herätä. Kun nukkuminen sitten paranee, potilaat lisäävät vähitellen unen määrää, kunnes he nukkuvat täydet seitsemän tai kahdeksan tuntia yössä.

Hankala mutta palkitseva prosessi

– Ajatus unenrajoittamisterapian taustalla on yksinkertainen: ihmiset keskittyvät liiaksi siihen, miten paljon heidän pitäisi kokonaisuudessa saada nukuttua. He unohtavat, että todellisuudessa liian vähäinen uni ei turhauta heitä vaan se, että he makaavat sängyssä valveilla odottamassa unta, joka ei tahdo tulla. Ja tästä heidän pitäisi päästä eroon, selittää lääkäri Michael Perlis Pennsylvanian yliopistosta.

Unenrajoittamisterapia vähentää sängyssä pyörimisen määrää, sillä terapian avulla ihminen viettää sängyssään juuri sen ajan, jonka hän pystyy nukkumaan. Tämä tarkoittaa tietenkin ainakin alussa sitä, että potilas nukkuu vielä vähemmän kuin yleensä, koska nukahtamiseen voi kulua unettomuudesta kärsivillä tuntikausia. Ideana on kuitenkin se, että väsyttämällä itseään tarpeeksi potilas alkaa lopulta nukahtamaan nopeammin.

Kyseinen terapia ei ole kaikista mukavin vaihtoehto, sillä se saattaa tuntua todella rasittavalta, ja vaikka tutkijat ovat varmoja sen tehokkuudesta, moni potilas ei ole valmis altistamaan sille itseään. Perliksen mukaan muutaman viikon unen rajoittaminen voi kuitenkin tarkoittaa unettomuudesta kärsivälle levollisempaa tulevaisuutta.

Lähde: Mentalfloss

Julkaistu: 7.11.2015