Terve.fi

Tutkijat: Tämä trendikäs keino voi auttaa tupakoinnin lopettamiseen

Tutkijat: Tämä trendikäs keino voi auttaa tupakoinnin lopettamiseen

Varhaiset tutkimustulokset osoittavat, että itsehillintää parantavat harjoitteet, kuten mindfulness-meditaatio, voivat vähentää tiedostamatonta motivaatiota polttaa tupakkaa.
Mainos

Varhaiset tutkimustulokset osoittavat, että itsehillintää parantavat harjoitteet, kuten mindfulness-meditaatio, voivat vähentää tiedostamatonta motivaatiota polttaa tupakkaa.

Tutkimus julkaistiin Trends in Cognitive Sciences -lehdessä.

Aivokuvaukset antavat vastauksia

Tutkijat selvittivät, että tietyn tupakoinnin lopettamispäivän valitseminen ei ole välttämättä toimiva tie savuttomaan elämään.

Viimeisimmät aivokuvaustutkimukset ovat näyttäneet, että tupakoitsijoilla on vähemmän aktiivisuutta niillä aivojen alueilla, jotka liittyvät itsehillintään.

Tutkijat toivovat, että hoitojen kohdentaminen neurobiologisiin toimintoihin voisi olla keino hoitaa riippuvuutta.

​Itsehillintä auttaa lopettamaan

- Kehittämällä aivojen itsehillintäverkostoa ja stressin vastaanottokykyä voi olla mahdollista vähentää tupakointia, kertoo psykologian professori Yi-Yuan Tang Teksasin teknillisestä yliopistosta.

Mindfulness-meditaatio on yksi keino vahvistaa itsehillintää. Vaikka nyt on jo saatavilla varhaista näyttöä keinon vaikutuksista aivoihin, on vielä paljon vastaamattomia kysymyksiä.

Tutkijat haluavat selvittää esimerkiksi, että miten hoito tulisi suorittaa ja kuinka kauan vaikutukset kestävät. Mindfulness voisi olla avain myös muiden riippuvuuksien hoitoon, kuten esimerkiksi ylensyönnin ja juomisen.

Lähteet:

Trends in Cognitive Sciences 

EurekAlert – Cell Press 

Lue myös:

Väite: Mindfulness tekee lääkäristä paremman 

Julkaistu: 2.8.2015