Terve.fi

Mindfulness-meditaatio auttaa nukkumaan

Mindfulness-meditaatio auttaa nukkumaan
Mindfulness ja uni: Iäkkäiden uniongelmat voivat helpottua ilman lääkkeitä mindfulness-meditaation avulla, tuore yhdysvaltalaistutkimus osoittaa.
Julkaistu: 26.2.2015
Iäkkäiden uniongelmat voivat helpottua ilman lääkkeitä mindfulness-meditaation avulla, yhdysvaltalaistutkimus osoittaa. Tulokset julkaistiin Jama Internal Medicine -lehdessä.
Mindfulness-meditaatiomenetelmää sovelletaan esimerkiksi kognitiivisen psykoterapian piirissä, ja sen on osoitettu mm. lievittävän masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta.
Julkaistussa tutkimuksessa meditaation tehoa uniongelmien hoidossa tutkittiin satunnaistamalla viisikymmentä keskimäärin 66-vuotiasta mindfulness-ryhmään tai verrokkiryhmään, jota opastettiin ns. unihygieniassa eli unta parantavissa käytännöissä.
Osallistujat arvioivat uniongelmiaan tutkimuksen alussa sekä tutkimuksen päätteeksi, ja näiden arvioiden perusteella meditaatioryhmäläiset kokivat saaneensa enemmän apua kuin verrokkiryhmäläiset. Lisäksi heidän mielialansa kohosi ja uupumus hellitti enemmän, tulokset osoittivat.
Tulokset viittaavat mindfulness-meditaation sopivan iäkkäiden uniongelmien hoitoon. Tulokset eivät kuitenkaan kerro, miten suuri meditaation teho on verrattuna muihin lääkkeettömien menetelmiin tai lääkityksiin. Tämän selvittäminen edellyttää lisätutkimuksia.
Kommentoi »