Terve.fi

Ahmiminen: mitä tehdä ja miten tarttua asiaan?


Ahmiminen on kiusallinen ongelma, johon liittyy häpeää, tylsyyttä, surua tai vaikkapa masennusta. Pahimmillaan ahmiminen voi muuttua jopa sairaudeksi. Ihminen voi kuitenkin muuttaa syömistään, kunhan ongelmat syömisen takana huomataan ajoissa ja saadaan ratkaistua.

WebMD esitteli muutaman tavan tarkastella omaa ahmimista ja syitä sen takana.

1. Analysoi

Pidä ruokapäiväkirjaa: Kuinka usein syöt? Mitä syöt? Kuinka paljon kerralla? Missä olit, kun viimeksi ahmit ja mitä mietit ennen ahmimista? Mitkä olivat tuntemukset ahminnan jälkeen?

Ruokapäiväkirjan jälkeen asiasta tulisi päästä keskustelemaan ammattiauttajan, vertaistukiryhmän tai edes hyvän ystävän kanssa.

2. Älä ole itsellesi liian ankara

Jos syöt ahmimisia lukuunottamatta superterveellisesti, voi juuri tiukka ruokavalio olla kaiken syy. Älä ole ankara itsellesi, jos silloin tällöin sorrut eineksiin tai rasvaisempaan vaihtoehtoon – nekin ovat ruokaa.

3. Pysy ruoka-aikataulussa ja -valiossa ahmimisen jälkeenkin

Jos sorrut ahmimiseen, sitä ei tulisi ”hyvittää” jättämällä seuraava ruokailu kokonaan välistä tai näkemällä nälkää monta päivää. Nälkä vaikeuttaa sen hallitsemista ja tuloksena voi olla täysi sekoilu yhden lipsahduksen sijaan.

4. Muistuta itsellesi, miksi sinun ei kannata ahmia

Kirjoita vaikkapa jääkaapin oveen lappu, jossa on terveellisen ja säännöllisen ruokavalion hyvät puolet ja ahmimisen huonot puolet. Se auttaa motivoimaan, kun yksinäisyys tai masennus ajaa jääkaapille.

5. Hanki apua, jos tarvitset sitä

Jos huomaat, että ahmimiseen selkeästi liittyy masennusta tai muita psyykkisiä ongelmia, älä epäröi hakea apua.

Lähde: WebMD

Lue lisää:

Tuleeko syötyä liikaa? Näin pääset siitä eroon

Tunnesyöminen voi olla reaktio työstressiin

Taltuta sokeririippuvuus

Julkaistu: 17.4.2015