Terve.fi

FODMAP-dieetti voi rauhoittaa vatsan – gluteenin välttäminen ei aina auta

1


FODMAP-dieetti voi rauhoittaa vatsan – gluteenin välttäminen ei aina auta

Vatsavaivat saavat karttamaan gluteenia. Ärtyvän suolen oireyhtymässä voi auttaa FODMAP-dieettikin.

Piinaavien vatsavaivojen syy ei aina olekaan gluteeniyliherkkyys tai keliakia, vaikka moni alkaa kevyin perustein karsia ravinnostaan gluteenia. Ärtyvän suolen oireyhtymään saattaa kuitenkin auttaa paremmin FODMAP-dieetti.

”Gluteenin välttäminen paha virhe”

Gluteenin välttämisestä on tullut eräänlainen muoti-ilmiö. Yhä useampi päätyykin ilman varmaa tietoa jättämään gluteenin pois ruokavaliostaan.

Keliakiaa sairastaville gluteenin karsiminen ruokavaliosta on välttämätöntä, mutta moni välttelee sitä turhaan.

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan monet kuvittelevat sairastavansa gluteeniyliherkkyyttä, mutta tutkijat tyrmäävät sen olemassa olon.

Tutkimuksessa potilasryhmä, joka luuli saavansa gluteenipitoista ruokaa, kärsi pahenevista oireista. Todellisuudessa heille tarjottu ruoka oli gluteenitonta ja laktoositonta.

– Oireet olivat täysin psykologisia, tutkijaryhmä toteaa.

Vatsavaivojen syyt muualla

Myös tuore brittitutkimus uskoo, ettei gluteenin välttäminen suojele vatsavaivoilta, uutisoi Helsingin Sanomat.

Arvostetun lontoolaisen King’s Collegen tutkijat ovat havainneet, että ärtyvän vatsan oireet johtuvatkin usein FODMAPista.

FODMAP on lyhenne englannin kielestä ja sillä viitataan fermentoituviin hiilihydraatteihin. Nämä hiilihydraatit eli fodmapit käyvät erityisen hyvin paksusuolen bakteerien käymisruuaksi ja siksi juuri niitä pyritään välttämään.

Gluteenilla ja FODMAPilla yhteys

Jotain yhteyksiä gluteenilla ja FODMAPilla kuitenkin on.

Gluteenia sisältävät viljat sisältävät nimittäin myös paljon fermentoituvia hiilihydraatteja eli fodmapeja. Kun ruokavaliostaan vähentää gluteenia, vähenevät samalla myös fodmapit.

– Ehkä ”gluteeniherkkyys” johtuukin viljan muista ainesosista kuin gluteenista, ehdotetaan Suomen Lääkärilehden pääkirjoituksessa.

FODMAP-dieetti mullistaa ruokailun

FODMAP-dieettiä noudattava ei pääse ruokavalionsa kanssa helpolla. Ruokavaliosta jätetään pois muun muassa vehnä, ruis, ohra, pavut, sipulit sekä monet hedelmät ja jogurtit.

Monet elintarvikkeet sisältävät niin sanottuja piilo-fodmapeja kuten inuliinia. Diettaajan onkin syytä tarkkailla myös jogurttien, tuorejuustojen, kevyttuotteiden, purukumin, makeisten ja proteiinipatukoiden ravintosisältöjä.

Sen sijaan kauraa, kvinoaa, perunaa, riisiä, sitrushedelmiä ja marjoja pitäisi kasata lautaselle reilusti.

Jo yhden ruoka-aineen välttäminen voi auttaa

FODMAP-hiilihydraatteja ei voi välttää kokonaan, mutta tutkijoiden mukaan se ei ole tarpeenkaan.

Joillakin olo helpottaa jo yhden ruoka-aineen välttämisellä, joidenkin täytyy viilata ruokavaliotaan hieman tarkemmin.

Dieetti aloitetaan ankaralla kuurilla. Noin 4-8 viikkoa vältetään FODMAP-hiilihydraatteja, ja sen jälkeen poistettuja aineksia aletaan parin kuukauden ajan lisäämään vähitellen.

Näin nähdään, mitä tuotteita oma elimistö sietää.

Tulokset loistavia

King’s Collegen tutkimuksissa FODMAD-dieetti on osoittautunut erittäin tehokkaaksi.

Kolme neljästä on saanut dieetin avulla pysyvän avun ärtyvän suolen oireyhtymäänsä.

Kannustavat tulokset ovat vakuuttaneet myös Britannian kansallisen terveysinstituutin (NICE), joka harkitsee dieetin hyväksymistä virallisesti suositelluksi ruokavalioksi.

Omin luvin vatsavaivoista kärsivien ei kuitenkaan pidä tehdä rajuja muutoksia dieetissään suuntaan taikka toiseen. Lääkärin konsultaatio on aluksi aina tarpeen, tutkijat muistuttavat.

Lähteet:

Helsingin Sanomat

Ellit.fi

Lääkärilehti

Terveyskirjasto: Ärtyneen suolen oireyhtymä

PubMed.com

Julkaistu: 22.2.2015