Terve.fi

Potilaskin voi loukata lääkäriä

Potilaskin voi loukata lääkäriä
Lääkäri voi mennä rikki, kun potilas hakkaa sanoilla – varsinkin jos loukkaukset, halventavat kommentit ja epäkunnioittava käytös toistuvat jatkuvasti.
Julkaistu: 14.6.2014

Lääkäri voi mennä rikki, kun potilas hakkaa sanoilla – varsinkin jos loukkaukset, halventavat kommentit ja epäkunnioittava käytös toistuvat jatkuvasti. Mutta tämä tuntuu olevan tabu, josta ei puhuta, kirjoittaa syöpälääkäri Ranjana Srivastava The Guardianissa.

- Paljon puhutaan aivan oikeutetusti lääkäreistä, jotka vahingoittavat potilaitaan, mutta lähinnä hiljaisuus on vastassa, jos aiheena ovat ne tavat, joilla potilaat voivat vahingoittaa lääkäriään.

- Lääkärit eivät ole sen immuunimpia sanojen tuhoavalle voimalle kuin potilaatkaan.

Henkistä väkivaltaa ja kiusaamista?

Näin kertoo suomalainen lääkärikysely (n=2 841) vuodelta 2006:

  • Vastaajista 15% kokenut työssään aiemmin henkistä väkivaltaa ja kiusaamista.
  • 4,8% kokee näin vastaamishetkellä.
  • Henkistä väkivaltaa koetaan useammin työtoverien kuin potilaiden ja näiden omaisten taholta.
  • Työtoverien taholta niitä koki 14,7 %, potilailta 3,4 %, potilaiden omaisten taholta 3,1 %.

(Lähde: Lääkärilehti)

Verbaalista häirintää

Srivastavan näkökulma on australialainen. Hänen mukaansa lähes 70 prosenttia sikäläisistä lääkäreistä raportoi kohdanneensa kirjallista tai verbaalista häirintää potilailta. Fyysistä aggressiota ilmoittaa kohdanneensa 30 prosenttia. Riskiryhmää ovat etenkin naiset sekä nuoret harjoittelijalääkärit.

- Jos puuttuu jalomielisyyttä tai harkintakykyä, niin tätä on kyllä molemmin puolin, sekä lääkäreillä että potilailla, ajattelee Srivastava.

Nakertaa itsetuntoa, kohottaa suojamuureja

Lääkärit eivät useinkaan ohita potilaiden loukkauksia olankohautuksella, kirjoittaa australialaislääkäri.

- Osa terveysammattilaisista kärsii vakavista jälkiseurauksista, jopa elämän tai työn menettämisestä.

Srivastava kuvailee, kuinka jatkuvat loukkaukset, halventavat kommentit ja epäkunnioittava käytös potilaiden suunnalta voivat nakertaa ammattilaisen itsetuntoa ja saada tämän eristäytymään, rakentamaan itselleen suojamuureja.

Kuluttajakeskeisessä kulttuurissa potilaat arvostelevat lääkäreitä kuin ravintoloita, Srivastava panee merkille. Sataa lokaa, joskin myös ylistystä.

Lue myös:

7 kommenttia