Terve.fi

7 keinoa parantaa masennuksen ja ahdistuksen oireita ilman lääkkeitä

7 keinoa parantaa masennuksen ja ahdistuksen oireita ilman lääkkeitä
Julkaistu: 8.5.2014

1. Rajoita Facebookissa viettämääsi aikaa

Facebook voi satunnaisesti käytettynä tarjota oivan keinon paeta hetkeksi arkea. Jos sen parissa käyttää kuitenkin liikaa aikaa, seurauksena voi olla tiedostamaton tarve vertailla itseään jatkuvasti kaikkiin muihin sosiaalisessa mediassamme oleviin ihmisiin. Tämä taas johtaa usein kateuteen, epävarmuuteen sekä riittämättömyyden tunteeseen. Facebookin käytön vähentäminen voi olla aluksi hankalaa, mutta saattaa lopulta olla yksi parhaimmista asioista, joita voit mielenterveydellesi tehdä.

2. Lakkaa elämästä jonkun toisen elämää

Masennus kehittyy usein sellaisina hetkinä, kun tajuamme, ettemme eläkään omia unelmiamme, vaan yritämme toteuttaa vanhempiemme, puolisoidemme, lastemme tai ystäviemme odotuksia. Muista, että sinun elämäsi on juuri sinun – sinä olet sen luoja tai tuhoaja, ei kukaan muu. Jos sinun tarvitsee asettaa rajoja tai poistaa elämästäsi tiettyjä negatiivisia vaikutteita, olkoon niin. Kun keräät riittävästi rohkeutta toteuttaa omia haaveitasi, myös mielialasi paranee.

3. Kirjoita tunteesi paperille

Päiväkirjan pitäminen voi olla yksi tehokkaimmista keinoista selvitä mielialahäiriöistä. Tunteiden vuodattaminen paperille on hyvin puhdistava kokemus ja erityisen hyödyllinen keino silloin, kun on vaikea ilmaista itseään sanoin.

4. Älä vertaa itseäsi muihin

Itsensä vertaaminen muihin on yksi nopeimmista keinoista pahentaa masennuksen ja ahdistuksen oireita. Toki se voi joskus saada meidät tekemään kovemmin töitä jonkin asian eteen, mutta useimmiten tunnemme itsemme riittämättömiksi ja huonommiksi kuin muut. Tämä on tarpeetonta ja äärimmäistä ajan ja energian tuhlausta. Yritä keskittyä itseesi, oman itsesi parantamiseen ja omaan elämääsi – älä tee muista ihmisistä pakkomiellettä itsellesi.

5. Syö vitamiinisi

Sekä kalaöljystä että B-vitamiineista on apua masennuksesta ja ahdistuksesta kärsiville ihmisille. Tutkimus toisensa jälkeen on osoittanut, että runsas määrä omega-3-rasvahappoja sisältävää kalaöljyä voi helpottaa masennuksen ja ahdistuksen sekä jopa kaksisuuntaisen mielialahäiriön oireita. Sen lisäksi erilaiset B-vitamiinit voivat auttaa säätelemään mielialaa.

6. Puhu ihmisille – kenelle tahansa

Monet masentuneet potilaat ovat yksinäisiä, yksin eikä kukaan rakasta heitä. He saattavat viettää viikkoja keskustelematta toisen ihmisen kanssa. Tällainen eristäytyminen todella pahentaa mielialaa eksponentiaalisesti. Pelkkä puhuminen toisen ihmisen kanssa voi kohottaa mielialaa välittömästi. Tervehdi ystävällistä kassatyöntekijää kaupassa tai kehu rennosti jonkun asua. Voit myös hymyillä tuntemattomalle ihmiselle. Tulet huomaamaan, että voit välittömästi paremmin!

7. Valitse tavoite – mikä tahansa tavoite

Tavoitteen suurudella ei ole väliä, mutta oli se mikä hyvänsä, tavoittele sitä joka päivä – pikkuhiljaa. Päämäärätön elämä luo epävarman ja turhautuneen tunteen, mikä edistää masennuksen ja ahdistuksen oireita.

Lue lisää:

3 kommenttia