Terve.fi

Nämä ruoat lievittävät tehokkaasti ahdistusta

Nämä ruoat lievittävät tehokkaasti ahdistusta
Julkaistu: 24.2.2014

Tiettyjen ruokien on osoitettu vähentävän stressiä, ja samaan tapaan tietyt ruoat voivat auttaa myös ahdistuneisuuden kanssa pärjäämisessä. Huffington Post keräsi listan näistä ruoista ja juomista, joista voi olla apua ahdistuneelle.

1. Rasvainen kala

Ohion osavaltion yliopiston tekemässä pienessä tutkimuksessa opiskelijoille annettu omega-3-rasvahappolisä vähensi opiskelijoiden ahdistusta 20 prosenttia tehokkaammin kuin niillä, jotka saivat lumelääkettä. Tutkimusta johtanut Martha Belury kuitenkin huomauttaa, että ravintolisien ostamisen sijaan ihmisten kannattaisi lisätä omega-3-rasvahappojen saantiaan ruokavalion avulla, eli syömällä esimerkiksi enemmän rasvaista kalaa.

2. Kamomillatee

Kamomillaa on käytetty vuosisatojen ajan sen luonnollisten parantavien ominaisuuksien takia, ja nyt tiedekin on alkanut päästä jyvälle sen hyödyllisyydestä. Vuonna 2009 tehdyssä pienessä tutkimuksessa havaittiin, että kamomillauute paransi jonkin verran lievästä tai keskivaikeasta ahdistuneisuushäiriöstä kärsivien ihmisten oloa.

3. Kananmuna

Aivot tarvitsevat runsaasti B-vitamiineja toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Jos kärsimme B-vitamiinin puutteesta, saatamme kokea hämmennystä, ärtyisyydestä ja ahdistuksesta, raportoitiin Psychology Today -lehdessä.

B-vitamiinia saa paljon esimerkiksi naudanlihasta, sianlihasta, sitrushedelmistä tai kananmunista. Kananmunissa on muitakin hyviä puolia, sillä ne ovat yksi luonnon rikkaimmista koliinin lähteistä. Koliini on elintärkeä B-vitamiini aivojen terveydelle.

4. Probiootit

Me kaikki tiedämme, että aivot ja vatsa kommunikoivat keskenään – miten muuten selittäisimme nälän – mutta lisääntyvät tutkimustulokset osoittavat myös, että vatsamme bakteeritasapainolla on myös rooli tässä yhtälössä.

Probiooteiksi kutsutut hyvänlaatuiset bakteerit elävät suolistossa ja edistävät tervettä aineenvaihduntaa. Vuonna 2011 tehdyssä irlantilaistutkimuksessa havaittiin, että tietty jogurtista löytyvä probiootti vähensi hiirillä käytöstä, joka yhdistetään stressiin, ahdistukseen ja masennukseen, raportoi Discovery-lehti.

Tutkimuksen tekijät kutsuivat löydöksiä rohkaiseviksi, mutta huomauttivat, että lisätutkimuksia tarvitaan vielä.

5. Vihreä tee

Vihreässä teessä on runsaasti teaniiniksi kutsuttua aminohappoa, jolla on havaittu olevan rauhoittavia vaikutuksia.

Eräässä tutkimuksessa 200 milligramman annos teaniinia ennen tenttiä auttoi ahdistukseen taipuvaisia opiskelijoita pysymään rauhallisina.

Health.com kuitenkin huomauttaa, että saadakseen 200 milligrammaa teaniinia ihmisen pitäisi juoda noin 5–20 kupillista vihreää teetä.

Lue myös:

1 kommentti