Kauneus & Terveys

Vireyttä vaihdevuosiin ruokavaliolla

Kysymys:

Olen viittäkymmentä lähestyvä nainen, liikunnallinen ja normaalipainoinen. Minulla ei ole mitään sairauksia. Teen kevyttä konttorityötä. Syön tavallista ruokaa. Minua askarruttaa, pitäisikö minun vaihdevuosien lähetessä muuttaa ruokavaliotani. Onko syytä vähentää tai lisätä joitain ruoka-aineita? Juon pari lasillista Plus-maitoa päivässä. Saankohan tarpeeksi kalkkia?

Näytä vastaus

Vastaus:

Keho muuttuu iän myötä, muun muassa lihasmassa alkaa rapistua. Perusaineenvaihdunta hidastuu ja tarvitsemme vähemmän energiaa eli kaloreita. Monien vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve pysyy samana tai jopa kasvaa. Erityisen tärkeää on saada riittävästi proteiinia mieluusti jokaisella aterialla ja välipalalla. Syö maitovalmisteita, lihaa, kalaa, kanaa, kananmunaa ja palkokasveja.Myös D-vitamiinin saannista kannattaa pitää huolta. Veren D-vitamiinitaso olisi hyvä mittauttaa mielellään talvella. Plus-maidossa on tavallista enemmän kalsiumia sekä proteiinia, ja siihen on lisätty myös D-vitamiinia. Saat nyt parista pienestä lasillisesta niukin naukin riittävän määrän kalsiumia. Muutama viipale juustoa tai jogurtti, viili tai rahka täydentäisi kalsiumin saantisi varmasti riittävälle tasolle. On hyvä kuulla, että olet liikunnallinen. Liikunnan merkitys vain korostuu hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitäjänä keski-iässä sekä eläkeläisenä.Asiantuntija ravitsemusterapeutti Hanna Partanen

Julkaistu: 24.9.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kun lähetät kysymyksen asiantuntijoille, toimitamme ne eteenpäin nimettöminä. Vastauksia julkaistaan Kauneus ja Terveys -lehdessä Klinikka-sivuilla sekä terve.fi:ssä. Kaikkiin kysymyksiin emme valitettavasti voi vastata. Käsittelemme viestiäsi luottamuksellisesti. Poistamme sen 2 kuukautta vastaanottamisen jälkeen. Emme kerää tai säilytä mitään tietoja viestien lähettäjistä.