Kauneus & Terveys

Vesijuoksenko ennen vai jälkeen salitreenin?

Vesijuoksenko ennen vai jälkeen salitreenin?

Mari Sainio

Liikunnanohjaaja

Mari Sainio

Kysymys:

Kuntosalillani on uima-allas, jota käytän usein salitreenin jälkeen. Yleensä vesijuoksen 15–30 minuuttia ja joskus vesijumppaan. Onko uinti ja vesijuoksu parempi tehdä ennen vai jälkeen salitreenin? Edistääkö uinti palautumista?

Näytä vastaus

Vastaus:

Ennen kuntosalitreeniä kannattaa tehdä vain nopea, noin 10 minuutin lämmittely, jotta energiaa riittää mahdollisimman paljon punttitreeniin.

Aerobinen harjoittelu ennen punttitreeniä kuluttaa energiavarastoja sen verran, ettei lihaskuntoharjoitteluun jää enää tarpeeksi puhtia. Vesijuoksu kannattaa siis jättää viimeiseksi, kuten olet tehnytkin.

Vesijuoksu tai -jumppa on palauttavaa, mikäli teet sen tarpeeksi rauhallisesti. 15-30 minuuttia on sopiva aika. Vedellä on myös rentouttava vaikutus, joten senkin takia vesijuoksu kannattaa jättää loppurentoutukseen.

Iloisia treenihetkiä!

Julkaistu: 27.10.2015

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.