Kauneus & Terveys

Saanko tarpeeksi kalsiumia?

Anette Palssa

TtM, ravitsemusterapeutti

KuvatA-lehtien kuva-arkisto
Anette Palssa

Kysymys:

Olen kolmekymppinen, normaalipainoinen nainen. Saankohan tarpeeksi kalsiumia? En juo lainkaan maitoa. Muita maitotuotteita käytän kuitenkin säännöllisesti. Päivän aikana juon yleensä yhden lasin piimää, syön noin kaksi desilitraa luonnonjogurttia ja pari viipaletta juustoa.

Olisiko kalsiumlisä tarpeen? Mitä muita kalsiumia sisältäviä ruokia voisit suositella, jotta päivittäinen saantisuositus täyttyisi?

Näytä vastaus

Vastaus:

Ravitsemussuositusten mukaan aikuisen pitäisi saada kalsiumia ainakin 800 mg päivässä. Lasillisessa eli kahdessa desilitrassa maitotuotteita sitä on noin 240 mg. Kalsiumia saa riittävästi, kun syö päivittäin 5–6 desiä maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia sekä lisäksi 20–30 grammaa juustoa.

Sinun kalsiumin saantisi on aika lähellä suositusta. Kannattaa vielä arvioida, onko syömässäsi ruoassa maitotuotteita tai saatko kalsiumia kalasta. Kalsiumia on esimerkiksi lohessa, silakassa ja muikussa. Myös joissakin kasviksissa, kuten parsakaalissa, on jonkin verran kalsiumia. Kasviksista kalsium kuitenkin imeytyy elimistöön maitotuotteita heikommin.

Jos syömäsi ruoka ei sisällä maitotuotteita tai muut kalsiumin lähteet ovat vähissä, suosittelen, että lisäät ruokavalioosi hieman jogurttia, piimää tai juustoa. Näin varmistat, että suositukset täyttyvät.

Kysymys on julkaistu Kauneus & Terveys -lehden numerossa 2/2018.

Julkaistu: 21.3.2019

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kun lähetät kysymyksen asiantuntijoille, toimitamme ne eteenpäin nimettöminä. Vastauksia julkaistaan Kauneus ja Terveys -lehdessä Klinikka-sivuilla sekä terve.fi:ssä. Kaikkiin kysymyksiin emme valitettavasti voi vastata. Käsittelemme viestiäsi luottamuksellisesti. Poistamme sen 2 kuukautta vastaanottamisen jälkeen. Emme kerää tai säilytä mitään tietoja viestien lähettäjistä.