Kauneus ja Terveys

Miten vaihtelisin eri lajeja, niin että kuntoni kohenee?

Liikunnanohjaaja

Mari Sainio
Julkaistu: 27.10.2015

Kysymys:

Miten kokoaisin harjoitusohjelman harrastuksistani? Käyn kuntosalilla ja teen lisäksi kotona lihaskuntoa vahvistavia liikkeitä, yleensä 2–3 kertaa viikossa. Kerran viikossa käyn tanssitunnilla.

Haluaisin lisäksi mahduttaa ohjelmaani uinnin, kävelylenkit, hölkän, frisbeegolfin, pilateksen ja tankotanssin.

Minulla on tanko ja pilates-ohjeita kotona. Joskus voisin myös vaihtaa itsenäisen treenin ryhmäliikuntaan.

Haluaisin yhden, joskus kaksi vapaapäivää kotitöille.

Kehittyvätkö kunto ja taidot tällaisella ohjelmalla? Hyödyttääkö yksi hölkkäkerta viikossa? 

Näytä vastaus

Vastaus:

Voih! Moni olisi kateellinen tuollaisesta määrästä harrastuksia ja liikuntamotivaatiostasi. Liikuntavalikoimasi on niin monipuolinen, ettei se siitä enää paljon paremmaksi voi mennä. Kehosi kehittyy monipuolisesti: aerobinen kunto ja lihaskunto, kehonhallinta ja notkeus kuuluvat kaikki viikottaiseen ohjelmistoosi.

Jokainen pienikin liikuntahetki hyödyttää, vaikka hölkkäisit vain kymmenen minuuttia. Se tuo paljon positiivisia vaikutuksia sekä keholle että mielelle.

Sinun tapauksessasi olisin enemmän huolissani lepopäivistä. Muista pitää 1–2 lepopäivää viikossa, jolloin korkeintaan käyt kävelyllä tai venyttelet. Ilman lepoa kehosi ei kehity ja voit alkaa tuntea itsesi väsyneeksi. Silloin ei liikkuminenkaan enää huvita.Kokoa viikottainen liikuntakalenterisi näin:● 2–3 kertaa aerobista liikuntaa, esimerkiksi hölkkä, uinti, tanssitunti● 2–3 kertaa viikossa lihaskuntoa tai kehonhallintaa, esimerkiksi salitreeni, kotijumppa, tankotanssi, pilates, lihaskuntopainotteinen ryhmäliikuntaVaihtele lajeja sen mukaan, mikä milloinkin tuntuu mielekkäältä. Keho on aika hyvä kertomaan, kaipaako se pitkää ja hikistä lenkkiä vai esimerkiksi rauhallisempaa frisbeegolf-kierrosta.

Anna kehollesi jatkuvasti uusia haasteita niin etenet lajeissa. Tee esimerkiksi juoksulenkillä intervallityyppistä harjoittelua, jolloin juokset muutaman lyhtypylvään välin täysillä. 

Kokeile erilaisia tanssi- ja kehonhallintatunteja. Vaihtele salilla ohjelmaasi ja keskity heikkoihin puoliisi. Usein liikkeet, jotka ovat vastenmielisimpiä tehdä, vahvistavat heikkoja puoliasi.

Mahtavaa liikunnantäyteistä syksyä!

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kun lähetät kysymyksen asiantuntijoille, toimitamme ne eteenpäin nimettöminä. Vastauksia julkaistaan Apu Terveys -lehdessä Klinikka-sivuilla. Kaikkiin kysymyksiin emme valitettavasti voi vastata. Käsittelemme viestiäsi luottamuksellisesti. Poistamme sen 2 kuukautta vastaanottamisen jälkeen. Emme kerää tai säilytä mitään tietoja viestien lähettäjistä.