Voi hyvin

Venytellen irti kireyksistä

Venytellen irti kireyksistä
Kolme kätevää tapaa venytellä lisää rentoutta kroppaan!

Venyttely suojaa lihaksia ja niveliä vammoilta sekä vähentää lihasten repeytymisen (venähdys) ja nivelten repeytymisen(nyrjähdys) mahdollisuutta. Se tekee liikunnasta helpompaa ja auttaa lihaksistoa ja luustoa vahvistumaan. venyttelyn lisäämä notkeus auttaa tasapainon säilymisessä ja vähentää siten kaatumisia.

Venyttele itsesi notkeaksi näin:

1. Venytä jokaista lihasryhmää 15–30 sekuntia joka päivä liikkuvuuden parantamiseksi.

2. Painu venytykseen niin syvälle, että se tuntuu lihaksessa vetona, mutta ei tee kipeää. Jää asentoon. Lihaksen rentoutuessa venytä hiljalleen syvemmälle, kunnes veto taas tuntuu. Älä ”nytkytä”, koska se aiheuttaa helposti vamman.

3. Kokeile liikuntamuotoa, johon sisältyy venyttely, kuten joogaa tai pilatesta.

Macnair, Trisha: 100 konstia pitkään ikään. WSOY 2009.

Julkaistu: 31.8.2009
Kommentoi »