Kauneus ja Terveys

Valitse sopivat painot kuntosalilla

Valitse sopivat painot kuntosalilla
Sopivat painot liikkeisiin löytyvät vain kokeilemalla. Niitä ei kokeneinkaan kuntosaliohjaaja voi harjoittelijalle ennustaa. Painot riippuvat harjoittelijan tavoitteesta.

Aloittelija, painon pudottaja ja kestovoiman hankkija treenaavat pienillä painoilla ja pitkillä 12–20 liikkeen harjoitussarjoilla.

Lihasmassan hankkija ja kehonmuokkaaja valitsevat keskiraskaat painot, joilla kyetään tekemään keskipitkiä sarjoja eli 6–12 liikettä. Voimaa treenattaessa käytetään suuria painoja, joilla treenisarjat jäävät 1–6 liikkeen pituisiksi eli hyvin lyhyiksi.

Hyvänä yleissääntönä voidaan pitää sitä, että jokaisen harjoitussarjan tulisi aiheuttaa selvää väsymystä kohdelihaksissa. Jos halutaan parantaa suorituskykyä, tulee sarjan viimeisten toistojen olla tiukkoja ja vaatia kovaa ponnistelua. Suoritustekniikan tulee kuitenkin säilyä hyvänä, jotta harjoitusvaikutus kohdistuu halutuille lihaksille ja vältytään loukkaantumisilta.

Poikkeuksen tekee kuntouttava harjoittelu, jossa tavoitellaan ennen muuta vaiva-alueen verenkierron ja aineenvaihdunnan elpymistä. Yleissäännöksi soveltuu tällöin se, että painoilla pitäisi kyetä dynaamiseen, pumppaavaan liikkeeseen ja viimeisten toistojen pitäisi pitkässäkin sarjassa onnistua vielä ilman uupumuksen tunnetta. Liikkeitä tulisi tehdä sarjassa 15–30.

Julkaistu: 25.6.2015
1 kommentti