Kauneus & Terveys

"Vaatteeni pienenivät 12 kokoa"


Rauha Repo purki koulukiusaamisen aiheuttamaa pahaa oloa syömiseen. Lopulta hän painoi 162 kiloa. Veto ystävän kanssa muutti elämän.

Rauha Repo

Ikä: 28

Asuinpaikka: Kuopio

Ammatti: insinööri, etsii työtä

Perhe: sinkku

"Rauha, kuolet ylipainoon ennemmin tai myöhemmin ja sinun kohdallasi se on ennemmin. Hyvän opiskelukaverini suorat sanat ravistelivat minua. Oli helmikuu 2016. Painoin 162 kiloa.

Olin yrittänyt laihduttaa nuorempana monta kertaa, mutta liian kovat tavoitteet ja odotukset nopeista tuloksista olivat kaataneet kaikki yritykseni.

Ystäväni tarkoitus ei ollut vain järkyttää minua vaan saada aikaan elämänmuutos. Löimme vetoa, ettemme söisi roskaruokaa kahteen kuukauteen. Vedon häviäjän piti tarjota ruoat voittajalle.

Kielto koski kaikkea prosessoitua ruokaa, ylimääräistä sokeria ja valkoista vehnäjauhoa.

Katseet satuttivat minua

Olin ylipainoinen jo lapsena, ja minua kiusattiin rankasti koko kouluaika. Oli haukkumista, tavaroiden piilottamista ja yläasteella jopa tönimistä. Usein minua vastassa oli useampi kiusaaja, olinhan muita isokokoisempi. Purin huonoa oloani syömiseen.

Ammattikorkeakoulussa kiusaaminen loppui tai sitten olin vain niin tottunut, etten kiinnittänyt siihen enää huomiota. Siellä jokainen sai olla kuka oli. Sain jopa rohkeutta lähteä opiskelijatoimintaan. Kaveriporukassani pystyin olemaan oma itseni.

Vaikka itsevarmuuteni kasvoi hieman, paino nousi lisää. Oli ihme, että edes jaksoin opiskella. Hengästyin kävellessä, ja olo oli voimaton. Arkiset asiat tuntuivat raskailta, ja selkäni ja jalkani olivat jatkuvasti kipeät.

En viihtynyt julkisilla paikoilla. Ylipainon takia pyrin pysymään piilossa ja väistelemään katseita. Vaikka ikäviä kommentteja ei sanottu kaupungilla ääneen, pelkät katseet satuttivat.

Ystäväni sanat sysäsivät muutoksen liikkeelle. Ensimmäiset viikot ilman roskaruokaa olivat vaikeat. Minun piti jatkuvasti taistella sokerinhimoa vastaan. Onnistuimme kuitenkin molemmat pitämään kiinni vedosta.

Parissa kuukaudessa uudesta ruokavaliosta tuli rutiini ja painoni putosi kymmenen kiloa. Se tuntui todella hyvälle ja innosti jatkamaan.

Yllätyin liikunnan ilosta

Lisäsin lautaselleni täysjyvätuotteita ja proteiinia, kuten rahkaa ja raejuustoa. Pyrin syömään neljä viisi kertaa päivässä.

Uutta ruokavaliota oli helppo noudattaa, koska siitä tuli kevyt ja energinen olo. Sallin itselleni päiviä, jolloin herkuttelin kohtuudella pitsalla, jäätelöllä tai homejuustoilla. Siitä ei ole haittaa, kun syön muuten hyvin.

Kun painoni alkoi pudota, jaksoin liikkua uudella tavalla. Aluksi lisäsin kävelylenkkejä. Syksyllä 2016 olin pudottanut yli 30 kiloa ja huomasin peruskuntoni parantuneen. Hankin salikortin.

Ensimmäisellä treenikerralla jännitin todella paljon. Onneksi kuntosali oli monien painon pudottajien suosima. En innostunut heti lihaskuntotreenistä vaan lopetin sen parin kuukauden päästä. Kun aloitin harjoittelun myöhemmin uudestaan, huomasinkin tykkääväni siitä.

Nyt käyn kuntosalilla kaksi kertaa viikossa. Lisäksi kävelen ja juoksen. Aloitin juoksemisen hölkkäämällä hyvin lyhyitä matkoja kävelemisen lomassa. Seuraan lenkkieni pituutta ja vauhtia puhelimellani. Pidän myös lepopäiviä viikossa.

Enpä olisi vielä kaksi vuotta sitten uskonut, että odotan päivittäisiä liikuntahetkiäni.

Oikeat tavoitteet ratkaisivat

Suurin oivallukseni oli lähteä tavoittelemaan hyvää oloa ja terveellisiä elämäntapoja. Ajatus tavoitteellisesta laihduttamisesta olisi tuonut liikaa paineita.

Kun painoni putosi, uskalsin asettaa itselleni myös kilotavoitteita. Elokuussa 2017 vaaka näytti 94:ää kiloa. Painoin viimeksi tämän verran yläasteella!

Olen asettanut eräänlaisen päätepisteen 80 kiloon. Sen jälkeenkin on vielä työtä, mutta olen ylpeä jo saavuttamastani muutoksesta.

Vaikeinta on ollut pysyä henkisesti mukana painonpudotuksessa. En valokuvannut muutostani ensimmäisen vuoden aikana, koska en pitänyt kuvissa olemisesta. Se olisi kuitenkin ollut tärkeää. Havahduin laihtumiseeni vasta vuoden jälkeen, vaikka olin pudottanut painoa kymmeniä kiloja.

Olen nykyään energisempi ja elämäni on myönteisempää kuin koskaan.

Ystäväpiirini on osittain vaihtunut. Kaikki kaverini eivät ole hyväksyneet kasvanutta itsevarmuuttani ja uusia elämäntapojani.

Toisaalta olen löytänyt lähipiiristä ihmisiä, jotka ovat kannustaneet minua eteenpäin. Perheeni ja nykyiset ystäväni ovat olleet tärkeä tuki. Olen saanut heiltä valtavasti voimaa.

Lue myös: Laihdu halvalla

Sinkkuudesta oli hyötyä

Ennen en löytänyt vaatteita, joita haluaisin käyttää. Nyt vaatekokoni on pienentynyt 12 numeroa ja voin pukeutua niin kuin haluan.

Olen tyytyväinen peilikuvaani. Näen nuoren rohkean naisen, jolla on vielä matkaa tavoitteisiinsa mutta paljon onnistumisia takana.

On hyvä, että olen ollut sinkku painonpudotuksen aikana, sillä minulla on ollut henkisesti paljon pohdittavaa.

Nyt kun olen uskaltanut hyväksyä muutokseni, en panisi pahakseni, jos elämääni löytyisi parisuhde.

Tällä hetkellä keskityn kuitenkin työnhakuun. Olen ollut valmistumiseni jälkeen yli vuoden työttömänä. Ylipaino on voinut vaikeuttaa työllistymistäni. Enhän ole uskonut omiin kykyihini, ja työnantaja on ­nähnyt huonon terveydentilani.

Uskon, että painonpudotus auttaa minua työllistymään. En häpeä enää itseäni ja uskallan haaveilla tulevaisuudesta uudella tavalla.

Painonpudotuksen myötä olen aloittanut uudelleen piirtämisen, joka on minulle rakas harrastus. Ehkä juuri lisääntynyt positiivisuus auttaa minua myös uppoutumaan piirtämiseen.

Näin Rauha pudotti painoaan

162 kg:

Helmikuussa 2016 Rauha löi ystävänsä kanssa vetoa, että voi olla syömättä prosessoitua ruokaa kahden kuukauden ajan.

140 kg:

Heinäkuussa 2016 Rauha kävi Norjassa äitinsä ja siskonsa kanssa. Paino oli laskenut 22 kiloa.

94 kg:

Elokuussa 2017 Rauha oli pudottanut 68 kiloa. Hän suunnittelee laihduttavansa vielä 10 kiloa mutta on ylpeä jo saavuttamastaan muutoksesta

Rauhan vinkit laihduttajalle

Etene rauhassa ja keskity oikeisiin tavoitteisiin.

1. Älä ala laihduttaa. Aloita elämänmuutos tavoittelemalla hyvää oloa ja terveitä valintoja. Älä mieti vain painonpudotusta tai pyri liian isoihin muutoksiin projektisi alussa.

2. Lopeta itsesi syyllistäminen. Keskity sen sijaan muutokseen. Mieti, mitä haluat elämältäsi.

3. Ota kuvia. Ne auttavat muutoksen hahmottamisessa, jos painosi putoaa paljon lyhyessä ajassa.

4. Etene pienin askelin. Lopullinen päämäärä ei tunnu mahdottomalta, kun et haukkaa liian isoa palaa kerralla. Realistiset tavoitteet palkitsevat projektin edetessä.

Julkaistu: 8.5.2019