Terve.fi

Umpipussitauti eli divertikuloosi on ikääntyvien riesa – Kyykkykakasta helpotusta


Paksusuolen umpipussien syntyä voidaan todennäköisesti ehkäistä runsaskuituisella ruokavaliolla, liikunnalla ja kyykkykakkaamalla.

Useimmat meistä saavat jossain vaiheessa elämäämme – useimmiten tietämättämme – paksusuolen seinämään pullistumia eli divertikkeleitä. Divertikkelit syntyvät hiljalleen vuosien kuluessa ilmeisesti siksi, että suolen sisällä oleva paine pullistaa suolen heikkoa kohtaa ulospäin.

Silloin kun pullistumia pääsee syntymään useita, yleensä kymmeniä, kyseessä on umpipussitauti eli divertikuloosi.

Divertikuloosi on yleinen ja yleensä harmiton vaiva

Alle 45-vuotiailla yksittäisiä divertikkeleitä löytyy noin kymmenellä prosentilla, yli 80-vuotiailla paksusuolen seinämän pullistumia on jo suurimmalla osalla.

Useimmilla ihmisillä divertikuloosi pysyy oireettomana koko elämän ajan: Noin joka viides divertikuloosia sairastava oireilee. Oireita ovat epäsäännöllinen vatsan toiminta, ummetus ja ilmavaivat. Oireet ovat yleensä samantyyppisiä kuin ärtyvän suolen oireyhtymässä.

Sadasta umpipussitaudista kärsivästä 1–2:lle kehittyy äkillinen umpipussien tulehdus eli divertikuliitti. Tällöin esiintyy yleensä vasemmalla alavatsalla päiviä kestävää kipua ja lievää lämpöilyä (yleensä alle 38.5 °C).

Paksusuolen umpipussien syntyä voidaan todennäköisesti ehkäistä samoilla keinoilla kuin ummetusta eli kuitupitoisella ruokavaliolla ja liikunnalla.

Länsimaalainen, väärin kakattu?

Saksalaistutkija Giulia Enders kirjoittaa suursuosion saavuttaneessa kirjassaan Suoliston salaisuus, että niissä osissa maailmaa, joissa ulostaminen toteutetaan kyykkäämällä, divertikuloosia ja peräpukamia esiintyy huomattavasti vähemmän.

Enders kertoo, että istualtaan ulostaessa ”luukku ei avaudu kokonaan”, jolloin suorituksen loppuun saattamiseksi on pinnisteltävä epänormaalisti. Hänen mukaansa kyykkääminen on ihmiselle selkeästi ergonomisempi asento.

Enders viittaa myös tutkimuksiin, joissa kyykkyasennon on todettu olevan istumista kustannustehokkaampi asento. Tutkimukseen osallistuneet raportoivat ulostamiseen kuluneen ajan eri asennoissa, ja ainakin ajassa mitattuna kyykkääminen todellakin oli ylivertainen: kun keskimäärin suolen tyhjentämiseen istualtaan kului 130 sekuntia, niin kyykkyasennossa homma hoitui jo 50 sekunnissa.

Lähteet:

Terveysportti

Guardianin Giulia Endersin haastattelu

Terve.fi

Julkaistu: 20.7.2016