Terve.fi

Uinti on tekniikkalaji

Uinti on tekniikkalaji
Vesi elementtinä on erinomainen liikuntaympäristö, joka mahdollistaa monipuolisen harrastamisen. Eipä siis ihme, että uinti on vuodesta toiseen säilyttänyt asemansa yhtenä suosituimmista liikunnan harrastusmuodoista Suomessa. Uinnin suosiota selittää osaltaan sen soveltuvuus lähes kaikille.
Julkaistu: 25.6.2012

Veden noste helpottaa liikettä, mutta toisaalta veden vastus tuo liikuntakoneistolle monipuolisesti kuormitusta. Lisäksi kattava uimahallien verkosto takaa sen, että veden rentouttavasta ja kuntoa kohottavasta ympäristöstä voi halutessaan nautiskella läpi vuoden vuodenaikaan ja keliin katsomatta. Uimari selviytyy myös kohtuullisin taloudellisin uhrauksin hankkiessaan harrastusvälineitä. Uikkareilla ja uimalaseilla nimittäin pärjää erinomaisesti eikä uimahallien käyttömaksutkaan ole kohtuuttomia.

Turvallinen ja tehokas laji

Harrastamisen turvallisuutta arvioitaessa uimataito on keskeisessä roolissa. Vaan eipä hätää; mikäli uintitaitoa ei ole oppinut lapsena, sen voi hyvin hankkia myös aikuisena. Itse uinti on turvallista, sillä kaikista uintiin liittyvistä onnettomuuksista noin 45 % sattuu 5-12 -vuotiaille lapsille uima-altaalla, mutta ei itse uinnissa.

Uinnin tehoa liikuntamuotona kuvaa hyvin energiankulutuksen huomattava kasvu vedessä. Uimahallilämpöisessä vedessä lämmönhukan vaikutuksesta kuluu levossa keskimäärin 40 % enemmän energiaa kuin maalla. Kun tähän lisätään uimarin vedessä tekemä työ, energiankulutus lisääntyy suorassa suhteessa liikunnan tehoon ja kestoon.

Uintitekniikan merkitys

Mikäli uintitekniikka on päässyt rapistumaan, altaassa eteneminen on hidasta vaikka kuormituksen tunne saattaa olla huomattavan raskas. Tämä johtaa valitettavasti usein siihen, että uintimatkanteon innostus ja motivaatio vajoaa altaan pohjaan jo muutaman vedon jälkeen. Niinpä uintitekniikkaa kannattaa harjoitella. Erityisesti pitkän tauon jälkeen lajitekniikan perusasiat on hyvä palauttaa mieleen uintinautinnon takaamiseksi ja lihaskipujen välttämiseksi.

Uintitekniikan peruselementit

Uintilajista riippumatta hyvä asento vedessä on etenemisen kannalta oleellinen. Jos tunne on se, ettei vedessä pääse eteenpäin, se johtuu usein siitä, että vartalo toimii vastuksena ja estää tehokkaan etenemisen. Veden vastus pienenee, kun varmistutaan että vartalo on veden pinnan suuntaisesti. Eteneminen tapahtuu pääasiassa käsivedoilla. Rauhallinen ja huolellinen käsiveto painaen ja itseään eteenpäin vetäen auttaa myös hyvän rytmin löytämiseksi. Rentous ja hyvä rytmi kulkevat käsi kädessä. Usein energiaa hukkuu paljon sellaisten lihasten jännittämiseen, joita ei kuitenkaan uidessa tarvita. Uidessa on myös tärkeää hengittää rytmikkäästi. Tämä tarkoittaa sitä, että sisään- ja uloshengitys tapahtuu ilman katkoksia silloinkin, kun kasvot ovat vedessä. Hengitä siis ulos, kun kasvosi ovat vedessä pinnan alla.

Kuin kala vedessäkö?

Vaikka uiminen ei aina luonnistuisikaan kuin kalalta vedessä, kannattaa muistaa nauttia ja rentoutua. Pulahdus altaaseen tai järveen, sieltä kostean kuuman saunan löylyihin ja lopuksi pieni rauhallinen hetki itselle kera virvoittavan juoman. Palkintona virkistynyt mieli ja aurinkoisemmalta näyttävä arki. Kannattaa kokeilla.

Kommentoi »