Terve.fi

Treenaa vartolotyyppisi mukaan

Treenaa vartolotyyppisi mukaan
Yksi tapa sopivan treeniohjelman valitsemiseen, on vartalotyypin määrittäminen ja ohjelman rakentaminen vartalotyyppiteoriaan nojautuen. Lue lisää,
Julkaistu: 21.6.2012

Kehosi on ainutlaatuinen. On mahdotonta löytää toista samanlaista kroppaa. Kehosi poikkeaa paitsi rakenteeltaan myös toiminnoiltaan ”muusta massasta”. Siksi samainen treeniohjelmakaan ei sovellu jokaiselle, vaan ohjelma on aina räätälöitävä tavoitteiden, toiveiden sekä yksilöllisten vahvuuksien ja ennen kaikkea heikkouksien mukaan. Ne ominaisuudet ja kehonosat, joissa on eniten parannettavaa, kaipaavat eniten vahvistusta. Hyvien ja helposti kehittyvien ominaisuuksien/lihasryhmien kohdalla riittää hyvän tason säilyttäminen tai pieni parantaminen.

Yksi tapa sopivan treeniohjelman valitsemiseen, on vartalotyypin määrittäminen ja ohjelman rakentaminen vartalotyyppiteoriaan nojautuen. Kartoittamalla ensin omat fyysiset vahvuudet ja heikkoudet, päästään painottamaan harjoittelua täsmällisesti heikkouksiin, vahvuuksia kuitenkaan unohtamatta.

Vartalotyyppiteoria

Yksi käytetyimmistä ja toimivimmista kehotyyppiluokituksista on Sheldonin 1940 -luvulla luoma somatotyyppi –teoria, jossa kehotyypit luokitellaan kolmeen eri perustyyppiin. Luokitus perustuu eri kudostyyppien, hermokudoksen, lihaskudoksen ja umpieritystoimintaa säätelevien sisäelinten, hallitsevuuteen kehossa.  

• ectomorfi (leptosomi) = hallitsevana hermokudos

• mesomorfi (atleetikko) = hallitsevana lihaskudos

• endomorfi (pyknikko) = hallitsevana sisäeritys

Somatotyyppiteoriassa kehotyypit erottuvat toisistaan rakenneominaisuuksien, luonteenpiirteiden sekä harjoitusvaikutusten mukaan. Kukaan tuskin löytää itseään täydellisesti mistään tyyppiluokasta, mutta hallitseva luokitus on suhteellisen helppo löytää. Kokeile vaikka!

Piirrä rasti itsessäsi tunnistamasi ominaisuuden kohdalle. Jos saman somatotyypin kohdalle kertyy yli kolme rastia, voidaan kyseisen vartalotyypin katsoa olevan vallitseva Sinun kohdallasi. Lue kirjasta tarkimmin oman vartalotyyppisi kannalta oleellisimmat luvut (harjoittelussa huomioitavaa) ja painota lihaskuntoharjoittelua ehdottamilleni kehonosille. Näillä täsmäaseilla saavutat hyviä tuloksia nopeammin ja varmemmin.

1) Ektomorfi (leptosomi)

Näistä piirteistä tunnistat:

• pitkä, hoikka ja pitkäraajainen               

• lantio usein hartioita leveämpi                

• kuivakka iho                       

• huono ryhti ja korostunut lannelordoosi       

• huono verenkierto ääreisosissa; kylmät jalat ja sormet                           

• itsekeskeinen ja sisäänpäinkääntynyt luonne       

vahvuudet (+)

• notkeus ja nivelten liikkuvuus

• nopea reagointikyky ja aineenvaihdunta

• alhainen kehon rasvaprosentti

heikkoudet (-)

• voima ja massa kehittyvät hitaasti

• huono ryhti ja nivelten yliliikkuvuus

• huono kestävyystaso ja verenkierto

• tehoton ruoansulatusjärjestelmä

• taipumus alhaiseen verensokeriin ja anemiaan

Harjoittelussa huomioitavaa:

• kannattaa korostaa voiman hankintaa ja kestävyyden harjoittamista

• riittävää energiansaantia ja tiivistä ateriarytmiä kannattaa korostaa

• painota lihaskuntoharjoittelua ylä- ja keskivartalon lihaksille

• liikkuvuuden ollessa hyvä, harjoittelua voi painottaa rentousharjoitteiden puolelle

2) Mesomorfi (atleetikko)

Näistä piirteistä tunnistat:

• lihaksikas ja voimakasrakenteinen           

• hartiat lantiota leveämmät               

• sporttinen ja sopusuhtainen olemus           

• paksu ja karkea iho                   

• kilpailu- ja seikkailuhenkisyys               

Vahvuudet:

• voima, ryhdikkyys ja lihaksikkuus

• hyvä hengitys- ja verenkiertoelimistön kunto

• tehokas hormonituotanto

• tehokas ruoansulatusjärjestelmä

• alhainen rasvaprosentti

• energisyys ja itseluottamus

Heikkoudet:

• huono liikkuvuus

• liikuntaa harrastamaton mesomorfi on altis loukkaantumisille ja rasitusvammoille

Harjoittelussa huomioitavaa:

• liikkuvuusharjoittelua ja lihashuoltoa kannattaa korostaa

  o Harjoittele monipuolisesti ja huolla kroppaasi säännöllisin venytyksin

3) Endomorfi (pyknikko)

Näistä piirteistä tunnistat:

• pyöreys ja pyylevyys                   

• hartiat yhtä leveät tai aavistuksen leveämmät kuin lantio                           

• vatsakkuus                       

• lyhyet raajat                       

• kevyet luut sekä pienet kädet ja jalat           

• pehmeä tasainen iho                   

• sosiaalinen ja huumorintajuinen luonne       

• huomionkipeys                       

Vahvuudet:

• notkeus ja hyvä voimataso

• hyvä ravintoaineiden imeytymiskyky

• hyvä rentoutumiskyky ja alhainen leposyke

Heikkoudet:

• hitaat kehon toiminnot, hidas ruoansulatus, korkea kehon rasvaprosentti

• mukavuudenhaluisuus, rakastaa ruokaa

Harjoittelussa huomioitavaa:

• paljon aerobista, rasvaa polttavaa liikuntaa

• lihaskuntoharjoittelussa pääpaino keski- ja alavartalon lihaksiin

• terveellinen ja vähärasvainen ruokavalio

3 kommenttia