Kauneus & Terveys

Tiesitkö? Kahvi voi pahentaa ahdistusta


Liian monta kahvikupillista voi pahentaa ahdistusta ja paniikkihäiriötä tai aiheuttaa kofeiinimyrkytyksen.
Kuvat Getty Images

Olo on hermostunut ja ärtynyt. ­Sydämen syke hakkaa ­korvissa ja kädet tärisevät. Iljettää. ­Söitkö ­j­otain pilaantunutta? Vai joitko muutaman kupillisen liikaa kahvia?

Kahvilla on pitkä lista vaikutuksia piristämisestä muistin auttamiseen. Kaikki niistä eivät kuitenkaan ole mukavia. Kahvin sisältämä kofeiini kiihottaa keskushermostoa, ja ­siksi kahvi hermostuttaa joitakin, ahdistaa ja saa ­sydämen tykyttämään. Olosta tulee levoton, kiihtynyt, pöhnäinen, ­ärtynyt ja pahoinvoiva.

– Tilaa kutsutaan kofeiinimyrkytykseksi, sisätautien erikoislääkäri ja professori Pertti Mustajoki kertoo.

Liiasta kahvista johtuva myrkytys on hetken piina. Aika parantaa olon.

Kahvi voi pahentaa paniikkia

Pahimmillaan kofeiini voimistaa ahdistuksesta tai ­paniikkihäiriöstä kärsivien oireita. Se voi ­lisätä myös masennusoireita. Siksi moni päätyy ­vähentämään päivittäisiä annoksia.

Selkein haitta on se, että ­kofeiini tuo riippuvuutta. ­Koukuttunut tarvitsee sitä ­tasaisesti – ja mieluiten heti aamulla, jotta säästyisi päänsäryltä ja väsymykseltä.

Myös kahvin piristävä vaikutus ­aiheuttaa ­ongelmia: se luo ikävän kierteen. ­Jos on nauttinut päivällä monta kupillista, valvoo kofeiini­huurussa aamuyöhön. Aamulla sortuu juomaan lisää univelkaansa, vaikka tietää, ­että jokainen kupillinen pitkittää ­nukahtamista illalla.

Moni välttelee tai vähentää kahvinjuontia myös vatsavaivojen ­vuoksi.

Neljä kuppia kahvia ei aiheuta haittoja

Kahvia pidetään nykytutkimusten mukaan ter­veel­lisenä, mutta haittojen vuoksi kofeiinille on laadittu saantisuositus. Professori Marina Heinonen oli mukana laatimassa Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n turvallisuusarviota.

– Viime aikoina on saatu paljon tutkimus­tuloksia kofeiinin hyödyistä, joten ­halusimme etsiä rajaa, jossa haitat näkyvät, Heinonen ­sanoo.

Nyrkkisääntö on, että nelisen kuppia päivässä ei yleensä aiheuta haittoja. Herkästi oireilevan kannattaa jakaa annokset tasaisesti pitkin päivää eikä juoda kaikkea aamu­väsymykseensä.

Kofeiini alkaa vaikuttaa noin puolessa ­tunnissa, ja kestää tunteja ennen kuin se laimenee elimistössä. Turvallinen annos ­yhdellä kertaa on 3 milli­grammaa ­kofeiinia painokiloa kohden, eli 60-kiloinen voi juoda ­pari ­pientä kuppia kahvia vaikka lounaan jälkeen.

– Jos haluaa vain kahvin hyödyt, ­pikkukupillinen päivässä riittää. Uusien terveys­väitteiden ­mukaan kofeiini edistää keskittymistä ja ­valppautta, Heinonen kertoo.

Kahvin suurkuluttajilla on vähemmän sydäntauteja

Oireettomat ja hyvin nukkuvat saavat ­Mustajoen mukaan juoda ­vaikka ­puoli ­pannullista. Tutkimukset osoittavat, että juoman ­hyödyt ­lisääntyvät, mitä enemmän sitä juo. Kahvi­siepot sairastuvat pidättäytyjiä vähemmän sydän- ja verisuonitauteihin sekä diabetekseen.

– Usein ehkä tuntuu, että kaikki hyvä kielletään, mutta kahvia en tuomitsisi. Jokin tolkku pitää kuitenkin olla. Jos juo yli kuusi kupillista päivässä, vaarana on kofeiinimyrkytys, Mustajoki muistuttaa. 

Jos kahvi aiheuttaa haittoja, vähennä

  1. Keitä laihempaa kahvia. Mitä vähemmän jauhetta, sitä vähemmän oireita.
  2. Valitse pienempi kuppi. Aina ei tarvitse juoda kulhosta.
  3. Juo vain aamulla ja lounaalla. Tai jaa annokset tasaisesti pitkin päivää.
  4. Valitse tumma tai kofeiiniton. Tummapaahtoisessa kahvissa on vähemmän kofeiinia kuin vaaleapaahtoisessa. Papu hikoilee osan kofeiinista pois paahtamisen aikana.
Julkaistu: 7.2.2017