Kauneus ja Terveys

Tiesitkö? Jatkuva auttaminen voi sairastuttaa

Tiesitkö? Jatkuva auttaminen voi sairastuttaa
Toisten jatkuva auttaminen voi johtaa myötätuntouupumukseen. Niin voi käydä niin omaishoitajalle kuin ystävää erossa tukevalle.
Julkaistu: 29.2.2016

Toisten auttaminen ja liiallinen myötätunto voivat sairastuttaa auttajan. Ilmiö havaittiin jo vuosikymmeniä sitten Vietnamin sodan jälkeen. Veteraanien läheiset alkoivat oireilla samankaltaisesti kuin taisteluissa olleet. Heillä oli stressiä ja uupumusta, ja heidän tunteensa turtuivat.

Ilmiön taustalla on tunteiden, ajatusten ja kehon reaktioiden tarttuminen. Tämä johtuu aivojemme peilisoluista, jotka mahdollistavat empatian. Jo se, että katsoo itkuisia kasvoja, voi herättää surun tunteen. Myötätuntoisuutta myös arvostetaan. Varsinkin naisilta odotetaan tätä piirrettä.

Älä samaistu toiseen liikaa

Kaikki läheisiään tukevat eivät uuvu. Olennaista on, kuinka syvälle sukeltaa toisen kokemukseen ja miten pystyy rajaamaan samaistumista. Jos myötätuntoon yhdistyy ilo siitä, että voi olla apuna, uupumus ei välttämättä iske.

– Pohjimmiltaan kyse on kyvystä erottaa omat tunteet toisen tunteista. Se on helpompaa, jos on hyvä itsetunto ja läheisiä suhteita, perhe- ja paripsykoterapeutti Sanna Aava luoma kertoo.

Persoonallakin on vaikutusta. Herkimmin sairastuvat ylivastuulliset, perfektionistit ja liian joustavasti toisten mielen mukaan toimivat. 

– Ylivastuullinen ihminen ajattelee, että minun täytyy olla se henkilö, joka ratkaisee tilanteen ja jos en sitä tee, siitä seuraa tuho, psykoterapeutti Leena Nissinen kuvailee.

Tämä voi olla tuttu tilanne omaishoitajille. 

– Jos omaishoitajan loman aikana hoito onkin erilaista ja hoidettava reagoi siihen, omaishoitaja voi tulkita tilanteen niin, ettei auttajaksi kelpaa kukaan muu kuin hän.Perfektionisti ruoskii itseään tekemään enemmän ja paremmin. 

Liian joustava on puolestaan tuntosarvet pystyssä ja pohtii, mitä muut odottavat. Mitä voimakkaampi miellyttämisen tarve on, sitä enemmän muiden toiveet merkitsevät.

Myötätuntouupumus vie yksinäisyyteen

Jos myötätuntouupumustaan ei tunnista, se voi johtaa loppuunpalamiseen, masennukseen, riippuvuuksiin sekä muuhun psyykkiseen oireiluun. Siihen voi kytkeytyä myös sijaistraumatisoitumista.

Toisen raskas ja kielteinen kokemus alkaa liiaksi värittää sitä, millaisena itse näkee mahdollisuutensa. Käsitykset elämästä, maailmasta ja ihmisistä voivat muuttua kielteisiksi.

– Yksi myötätuntouupumuksen syy ja seuraus on yksinäistyminen. Kun ihminen jää yksin, hän on heikoilla, Nissinen pohtii.

Pääse eroon myötätuntouupumuksesta

1. Tunnista asemasi

Selvitä itsellesi, mitä sinulta odotetaan ja mitä itse odotat itseltäsi. Näin et vain ajaudu auttamistilanteeseen ja uupumukseen. Tieto asemastasi lisää hallinnantunnetta haastavassakin tilanteessa. Keskustele tilanteesta läheisesi kanssa. Kerro, että olet apuna, mutta tarvitset myös tilaa, jotta jaksat auttaa. Kysy, mitä hän ajattelee asiasta.

2. Muista tarpeesi

Vaikka läheiselläsi olisi vaikeaa, sinullakin saa olla elämä. Teille molemmille on eduksi se, että sinulla on harrastuksia, mielenkiinnon kohteita ja ihmissuhteita. 

3. Tukeudu muihin

Älä vetäydy yksinäisyyteen vaan ota vastaan apua ja tukea. Hoida ystävyyssuhteita. Luo arkeesi pieniä, hyviä hetkiä toisten ihmisten kanssa.

4. Hillitse huolia

Älä juutu murehtimiseen vaan pyri huomaamaan, että murheiden rinnalla on myös ilon aiheita. Synkeään tarinaan jääminen ei vie eteenpäin. Hae uusia ajatuksia esimerkiksi lukemalla auttajan roolista ja kuuntelemalla muiden tarinoita. 

5. Hoida kehoa

Etsi sinulle sopiva tapa kehosi hoivaamiseen. Sauno, käy hieronnassa, ulkoile ja kuntoile. Tarvitset rentoutumista.

Kommentoi »