Terve.fi

Tee liikunnasta osa arkea! Pienilläkin valinnoilla on merkitystä

Tee liikunnasta osa arkea! Pienilläkin valinnoilla on merkitystä

Kävely on liikuntamuoto, joka sopii lähes kaikille kuntoon tai ikään katsomatta. Lue lisää.
Mainos

Liikkuminen ei ole enää suomalaisten selkärangassa. Työmatkat taitetaan autolla, kerrosvälit liikutaan hissillä ja viikon päätteeksi rojahdetaan sohvalle rentoutumaan.

Moni haluaisi olla aktiivisempi. Kiireessä unohdamme, että yksi tehokkaimmista ja turvallisimmista liikuntamuodoista on aivan kätemme, tai jalkojemme, ulottuvilla.

Kävely on liikuntamuoto, joka sopii lähes kaikille kuntoon tai ikään katsomatta. Voimme määrittää vauhtimme sen mukaan, mikä hyvältä tuntuu. Tuoreen tutkimuksen mukaan vähäinenkin kävely madaltaa kuolleisuutta, kunhan kävely on säännöllistä.

Arjessa kannattaa pohtia, voiko tehdä itselleen terveellisempiä valintoja, esimerkiksi liikkumalla kauppamatkan kävellen.

Syksyn ja talven tullen maanteillä ja poluilla on syytä olla tarkkana. Liukkaat lehdet ja vuoron perään sulava ja pakastuva lumi ja jää vaativat tarkkaa keskittymistä, mutta oikeanlaisilla välineillä kävely on hauskaa.

Nastakengät tai lenkkitossuihin kiinnitettävät nastapohjat, ovat liikkujan tärkeimpiä välineitä. Kiinnitä tarkkuutta myös kenkään. Suomalaisista kolme neljästä kärsii joskus jalan ongelmista, jotka pahimmillaan vievät liikkumisesta ilon. Kieli keskellä suuta liukkailla kävellessä jalan saama tuki on erityisen tärkeää. Yksilölliset pohjalliset, jotka muokataan omaan jalkaan sopiviksi, vähentävät liikkuessa vammojen riskiä ja tukevat jalan asentoa parantaen samalla myös koko kehon linjausta.

Ilmojen viiletessä ja iltojen pimentyessä heijastimet ja riittävä kerrospukeutuminen vievät kävelylenkillä pitkälle. Ja samalla tulee rentouduttua muualla kuin sohvannurkassa!

Lähteet: Duodecim, FootBalance

Lue lisää:

Portaiden kävely voi piristää enemmän kuin kofeiini

Kävely pitää muistin kunnossa

Julkaistu: 20.11.2017