Kauneus ja Terveys

Syökö seniori riittävästi?

Syökö seniori riittävästi?
Asuuko iäkäs läheisesi yksin? Vaikka läheinen asuisi hoitokodissa, saattaa hänen ruokailunsa huolettaa. Syökö hän riittävästi? Onko ruokailu muutoin kunnossa?
Julkaistu: 28.2.2013

Senioreilla painon vakaana pysyminen on tärkeää, sillä isot painonvaihtelut heikentävät herkästi ravitsemustilaa ja haittaavat toimintakykyä. Painon pysyessä vakaana säilyy myös arvokas lihaskudoksemme.

Voit arvioida seniorin syömisen riittävyyttä helposti tavatessasi läheisesi katsomalla hänen pukeutumistaan. Mikäli aiemmin sopivat vaatteet näyttävät huomattavasti aikaisempaa väljimmiltä, on syöminen liian niukkaa.

Yksinkertainen merkki ravitsemustilan ongelmista on myös se, kun ruoka ei maistu siten kuin aiemmin. Lisäksi liikkumisen selvä väheneminen voi kieliä ruokailun ongelmista.

Läheistänsä voi pyytää myös käymään vaa’alla, jos ruokailuasiat huolettavat. Painonlaskuun on syytä puuttua, mikäli paino on pudonnut yli kolme kiloa kolmen kuukauden aikana ilman laihdutus pyrkimystä.

Monipuolisesti eri ruokia

Ulkoinen olemus ei aina kerro, saako seniorimme sopivasti ruokaa. Pyöreää rouvaa tai herraa voi vaivata virheravitsemus, kuten hoikempaakin iäkästä. Senioria tulisi kannustaa syömään monipuolisesti, mikäli hänellä eri ruokien valikoima on hyvin suppea ja ne toistuvat lähes samoina päivittäin.

Seniorien tulisi saada pienemmästä ruokamäärästä ainakin sama määrä ravintoaineita kuin aiemmin. Ruokailun monipuolisuus korostuu ikääntyessä, koska energiantarpeemme pienentyessä ravintoaineiden tarve pysyy edelleen samana tai jopa kasvaa, kuten D-vitamiinin ja proteiinin kohdalla.

Paljonko proteiinia?

Seniori-ikäisen tulisi syödä noin 70–90 grammaa proteiinia päivässä. Tämä määrä proteiinia saadaan, kun senioria syö jokaisella aterialla jotakin proteiinipitoista ruokaa, kuten kalaa, lihaa, kanaa, kananmunaa, palkoviljaa, maitoa tai maitotuotteita.

Proteiinin tarve ikääntyneillä on noin 1–1,2 grammaa painokiloa kohden. Mikäli senioria vaivaa flunssa tai jokin muu vastaava sairaus tai hän on toipumassa leikkauksesta, on proteiinin tarve tätäkin suurempi.

Mitä syödä saadakseen riittävästi proteiinia?

Seniorin nauttima aamupuuro kannattaa valmistaa maitoon. Leivänpäällisiin kannattaa vuorostaan panostaa, mikäli seniori syö mieluummin leipää kuin puuroa.

Leivälle on hyvä laittaa ainakin pari leikkelesiivua, jotta riittävä proteiinin saanti tulisi turvattua. Hyviä leikkele vaihtoehtoja ovat kinkut, broileri- tai kalkkunaleikkeleet, lohiviipaleet tai muut kalat sekä kananmuna.

Lounas tai päivällisaterioihin voi seniorille laittaa tarvittaessa proteiinilisiä, kuten esimerkiksi sulate- tai raejuustoa tai papuja. Valinta tehdään seniorin omien mieltymysten mukaan.

Jos pääruoka sisältää vain vähän proteiinipitoista kalaa, lihaa tai palkokasveja,mieti voisiko ateriaa täydentää sopivalla jälkiruolla tai kannustaa häntä syömään proteiinipitoisia välipaloja.

Pelkkä hedelmä välipalana ja varsinkin iltapalana on riittämätön seniorille. Väli- ja iltapalalla kannattaa suosia rahkoja, viiliä, jogurttia tai muita maitotuotteita sekä pähkinöitä tai manteleita.

Juomalla proteiinia ja energiaa

Mikäli proteiinipitoisten ruokien lisääminen tuntuu liian haastavalta seniorin ruokailuun, kokeile proteiinipitoisten juomien lisäämistä. Kannusta nauttimaan lisää tai useammin maitoa, piimää tai maitopohjaisia keittoja.

Mineraaleja ja muuta

Kalsiumin saanti jää helposti alle suositusten, mikäli seniori käyttää vain hyvin vähän tai ei ensinkään maitotuotteita. Tällöin riittävä saannin varmistamiseksi on hyvä käyttää kalsiumvalmistetta.

D-vitamiinia suositellaan lisänä yli 60-vuotiaalle 20 mikrogrammaa (800 IU) päivässä ympäri vuoden käytettäväksi. Tämä määrä D-vitamiinia tarvitaan, jotta seniorien luut pysyisivät kunnossa. Riittävä D-vitamiinin saanti estää myös kaatuilua.

Ruoissa paras D-vitamiinin lähde on kala. Jos kalaa kuluu hyvin runsaasti, voi sopivaa D-vitamiinilisän määrää pohtia. Kalaa kannattaa suosia seniorin ruokailussa, koska D-vitamiinin lisäksi kalasta saadaan hyvälaatuisia rasvahappoja, jotka pitävät mielemme ja nivelemmekin kunnossa.

Folaatin saanti on usein ikääntyneillä hyvinkin niukkaa. Tämänkin vuoksi senioreja tulee kannustamaan syömään runsaasti kasviksia ja täysjyväviljaa, jotka ovat hyviä folaatin lähteitä sekä kuidun lähteitä.

Jos vatsa vaivaa

Monella seniorilla on ongelmia vatsan toiminassa. Oletko huomannut hänen syövän useasti vaaleaa leipää ja kasvisten tai muiden kuitupitoisten ruokien käytön jäävän vähäiseksi?

Täysjyväviljaa kannattaa suosia niin leipänä kuin muinakin viljatuotteina, kuten hiutaleina. Täysjyväviljasta saadaan runsaasti kuitua, kuten kasviksistakin. Kuitu saa vatsan toimimaan vikkelästi.

Riittävän juomisen tulisi olla myös kunnossa seniorilla, eikä pelkästään vatsan toiminnan kannalta vaan myös elimistön kuivumisen ehkäisemiseksi. Elimistön vesipitoisuus vähenee ikääntyessä ja janontunteenkin ilmaantuminen saattaa heiketä.

Mukaan mummolaan

Mitä, jos ensi kerralla vieraillessasi mummon tai vaarin luona veisit hänelle tuliaiseksi ruokalahjan?  Hyviä tuliaisia ovat esimerkiksi proteiini-ja kuitupitoiset pähkinät ja mantelit. Sekoittaessasi pähkinöiden kanssa rusinoita, saa seniori myös mahdollisesti tarvittavaa lisäenergiaa. Osalla senioreista on puutetta riittävästä E-vitamiininsaannista, joka myös hoituu pähkinöitä nauttimalla.

Mikäli seniori ei enää kykyne pureskelemaan manteleita tai pähkinöitä, voit kokeilla myös jauheuttuja pähkinöitä. Jauhettuna pähkinöitä tai manteleita voi seniori syödä viilin, jogurtin tai puuron kyytipoikana.

Hyviä tuliaisia ovat myös energia- ja proteiinipatukat. Nimensä mukaan niistä saadaan runsaasti proteiinia, energiaa tai molempia. Patukat on helppo nauttia ja ne ovat hyvä lisä tarvittaessa.

Vitamiineja viemiseksi

Entä jos veisitkin hedelmäkorin tuliaiseksi? Koriin kannattaa laittaa tuttuja maistuvia hedelmiä, mutta mukaan voisi laittaa vaikkapa jokin uudemmankin hedelmän Esimerkiksi uudehko persimoni eli kaki on pehmeän rakenteensa vuoksi helppo käsitellä ja nauttia.

Kesällä erittäin mieluisa tuliainen voisi olla myös marjaropponen tai herneenpalot, varsinkin jos seniori ei enää itse kykene käymään marjametsällä tai toriostoksilla. Hedelmistä ja marjoista seniori saa runsaasti C-vitamiinia, joka estää tulehduksia ja vahvistaa vastuskykyämme.

Kukkien sijaan tuliaiseksi voisi viedä myös tuoreita yrttejä. Yrtit ovat kauniita katsella ja esimerkiksi basilika antaa myös hyvää tuoksua: Lisäksi ne ovat hyviä syötäväksi sellaisenaan vaikka leivän päälle tai sopivat mainiosti myös ruoanvalmistukseen.

Suurilla ravitsemusmuutoksilla emme välttämättä saavuta mitään, mutta kannustamalla senioria monipuoliseen ruokailuun ja tarvittaessa lisäämään joitakin mieluisia ruokia hänen aikaisempaan ruokailuun onnistumme yleensä paremmin tarvittavissa ruokailumuutoksissa.

Kirjoittaja on laillistettu ravitsemusterapeutti, vanhusten ravitsemus -asiantuntija

Kommentoi »