Terve.fi

Syö runsaasti magnesiumia - voit välttyä tältä

1

Runsaasti magnesiumia ravinnostaan saavat kuolevat sepelvaltimotautiin muita harvemmin. Tästä huolimatta magnesium ei vähennä riskiä sairastua sepelvaltimotautiin.

Magnesiumin on aiemmin osoitettu pienentävän äkillisen sydänperäisen kuoleman vaaraa sekä mm. diabetesriskiä. Sepelvaltimotautikuolleisuutta koskevat havainnot ovat kuitenkin uusia.

Yhdysvaltalaistutkijoiden havainnot perustuvat laajan 86 000 naista kattavan terveystutkimuksen aineistoon, josta tähän tutkimukseen poimittiin 460 sepelvaltimotautiin sairastunutta ja yhtä monta tervettä verrokkia. Noin 60 potilasta menehtyi sepelvaltimotautiin yli kaksikymmenvuotisen seurannan aikana.

Kun tutkijat vertasivat eniten magnesiumia saavia osallistujiin, joiden magnesiumpitoisuudet olivat pienimmät, runsas magnesiumin saanti liittyi noin 40 prosenttia pienempään riskiin kuolla sepelvaltimotautiin seurannan aikana. Yhteys selittyi osin verenpaineen alenemisella, analyysi osoitti. Magnesiumin saanti ei liittynyt riskiin sairastua sepelvaltimotautiin.

Tutkimus ei paljasta miksi magnesium ehkäisee sepelvaltimotaudista johtuvia kuolemia, mutta ei sepelvaltimotautia. Yksi selitys voisi löytyä rytmihäiriöistä, joita magnesiumin on epäilty vähentävän. Rytmihäiriöiden vähentyminen voisi myös selittää miksi magnesium voi pienentää sydänperäisten äkkikuolemien riskiä.

Suomalaissuositusten mukaan miesten tulisi saada magnesiumia 350 mg päivässä ja naisten 280 mg. Hyviä magnesiumin lähteitä ovat muun muassa täysjyvävilja, vihreät kasvikset sekä pähkinät.

Tulokset julkaistiin Journal of the American Heart Association -lehdessä.

Lähde: Journal of the American Heart Association 2013

Julkaistu: 2.5.2013