Terveys
Voi Hyvin

Sydän tarvitsee lepoa ja liikuntaa

Sydän tarvitsee lepoa ja liikuntaa

Riittävä lepo, liikunta ja oikea ravinto saavat sydämen sykkimään.
Teksti Taru Jussila
Kuvat Johanna Myllymäki
Mainos

Jos haluat pitää sydämesi kunnossa, kannattaa muistaa nämä:

1. Nauti seurasta. Sosiaalinen elämä tukee terveyttä ja pitää mielen virkeänä. Ystävän kanssa keskustelemisen tiedetään laskevan verenpainetta.

2. Liiku. Harrasta kestävyysliikuntaa, esimerkiksi kävelyä, noin 2,5 tuntia viikossa. Lisäksi sydänlihas kaipaa reippaan tunnin viikossa liikuntaa, jossa hengästyy ja hikoaa reilusti.

3. Panosta parisuhteeseen. Toimivassa parisuhteessa elävien riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin on pienempi. Seksikin tekee hyvää sydämelle. 2000-luvun alussa tehdyssä brittitutkimuksessa vähintään kolme kertaa viikossa seksiä harrastavien miesten sydänkohtausriski jopa puolittui. Jos sinulla ei ole parisuhdetta, vaali läheisiä suhteitasi, helli lemmikkejä ja halaile ystäviä.

4. Syö monipuolisesti. Ravinnon kuidut tekevät hyvää veren rasva-arvoille ja estävät ylipainoa sekä kakkostyypin diabetesta, jotka molemmat altistavat sydän- ja verisuonisairauksille. Kuitua saa muun muassa vihanneksista, hedelmistä, marjoista ja täysjyväviljatuotteista. Solut tarvitsevat rasvaa toimiakseen. Panosta hyviin pehmeisiin rasvoihin ja käytä rypsi- tai oliiviöljyä. Suola nostaa verenpainetta ja vaikuttaa verisuonten seinämiin haitallisesti niin, että ne paksunevat ja jäykistyvät. Suosi vähäsuolaisia elintarvikkeita ja vältä suolan lisäämistä. Elintarvikkeiden suolapitoisuuden näet tuoteselosteista. Kannattaa etsiä sellaisia tuotteita, joissa suolaa on enintään 0,7 prosenttia.

Näistä sydän ei pidä:

Kiire. Vältä jatkuva kiire ottamalla aika haltuun. Opettele sanomaan ei. Stressin tarkoitus on kiihdyttää elimistön toimintoja, jotta haastavasta tilanteesta selviää. Voimakas ja pitkittynyt stressi on elimistölle haitallinen tila: se muuttaa muun muassa hormonitasapainoa.

Tupakka. Tupakointi on suurin yksittäinen sydän- ja verisuonitautien riskitekijä. Nikotiini supistaa verisuonia ja nostaa sydämen sykettä. Tupakointi kaksin- tai jopa nelinkertastaa sepelvaltimotaudin riskiä. Vähäinenkin tupakointi nostaa veritulppien muodostumisen riskiä.

Alkoholi. Jatkuva runsas juominen vaurioittaa sydänlihasta, aiheuttaa rytmihäiriöitä ja nostaa verenpainetta.

KOKEILE

D-vitamiini saanti on tärkeää myös sydämelle. Riittämätön D-vitamiinin saanti saattaa liittyä myös lisääntyneeseen sydän- ja verisuonisairauksien riskiin.

Pieni pala tummaa suklaata ei tee pahaa. Saksalaistutkimus osoitti, että suklaan syöjillä on lähes kolmanneksen vähemmän sydäninfarkteja ja puolta vähemmän aivohalvauksia kuin niillä, jotka söivät tuskin lainkaan suklaata. Tutkijoiden mukaan kaakaon flavonoidit selittävät todennäköisesti tutkimustulokset.

Juttu on julkaistu Voi Hyvin -lehdessä 4/2011

Julkaistu: 11.4.2018