Terve.fi

Suositeltava liikunta ummetuksen ehkäisyyn ja hoitoon


Edellä (lue Ummetus) esitetyn perusteella liikuntaa voidaan ainakin kokeilla ummetuksen ehkäisyssä ja hoidossa keinona edistää suolen toimintaa parantavia rutiineja.

Edellä (lue Ummetus) esitetyn perusteella liikuntaa voidaan ainakin kokeilla ummetuksen ehkäisyssä ja hoidossa keinona edistää suolen toimintaa parantavia rutiineja.

Tutkimuksiin perustuvia täsmällisiä ohjeita liikunnan sisällöstä ei voida antaa, mutta seuraavia näkökohtia voidaan pitää perusteltuina:

  • Liikunta olisi syytä toteuttaa samoina vuorokauden aikoina ja mieluimmin päivittäin.
  • Vähän liikkuneille ja iäkkäille henkilöille käyttökelpoisinta päivittäin toistuvaa liikuntaa on kävely niin ripeästi kuin se on mahdollista ja turvallista.
  • Hyväkuntoisille henkilöille on todennäköisimmin hyötyä juoksusta.
  • Eri liikuntamuotojen ja niiden toteuttamistapojen kokeilu saattaa tuoda esiin itselle vaikuttavia keinoja.
  • Ummetusta potevien on syytä nauttia runsaasti nestettä liikuntasuorituksen yhteydessä.
  • Vatsan seudun ja lantionpohjan lihasten vahvistaminen voimistelulla on suotavaa.

Lue lisäksi:

Liikuntaa terveydeksi ja lääkkeeksi – Ummetus

Julkaistu: 24.5.2017