Kauneus ja Terveys

Suorituskyky heikkenee vanhetessa - vauhtiin voit kuitenkin itse vaikuttaa

Suorituskyky heikkenee vanhetessa - vauhtiin voit kuitenkin itse vaikuttaa
Jokainen voi itse vaikuttaa oman vartalon vanhenemis- ja rappeutumismuutosten vauhtiin. Säännöllisellä liikunnalla avitat vartaloasi pysymään nuorena.
Julkaistu: 25.6.2015

Elimistömme vanhenemis- ja rappeutumismuutokset alkavat jo 20-30 ikävuoden paikkeilla, jonka jälkeen suorituskyky alenee noin yhden prosentin vuosivauhtia. Myös fyysisen aktiivisuuden väheneminen johtaa vanhenemismuutosten kanssa vastaavanlaiseen toimintakyvyn heikkenemiseen. Jos liikuntaelimistöä ei siis kuormiteta on seurauksena luuston haurastuminen, voimien heikkeneminen, hengityselimistön rapistuminen sekä aistitoimintojen heikkeneminen.

Voimme kuitenkin itse vahvasti vaikuttaa muutosten nopeuteen. Säännöllinen liikunta nimittäin ennaltaehkäisee keskushermoston ennenaikaista rappeutumista, vahvistaa lihaksia, luustoa, sydäntä ja verenkiertoelimistöä sekä pitää lihakset elastistina, nivelet liikkuvina ja tasapainon parempana. Fyysisesti aktiivisella fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen on arviolta yli puolet inaktiivista henkilöä hitaampaa.

Huono kunto on terveydellinen riskitekijä 

Huono kunto on terveydellinen riskitekijä. Tutkimustieto liikunnan terveysvaikutteista ja liikkumattomuuden riskeistä lisääntyy samaa vauhtia kuin maailmaa teknistyy ja luonnollinen liikkuminen vähenee. WHO:n (Maailman Terveysjärjestö) raportin mukaan vuosittain noin 1,9 miljoonaa ihmistä menehtyy liikunnan vähyydestä johtuvaan huonoon kuntoon. Liikkumattomuus on riskitekijä myös sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksissa, aikuistyypin diabeteksessa, osteoporoosissa sekä eräissä syövissä. Liikuntaa ja arkiaktiivisuutta lisäämällä voidaan tehokkaasti ennaltaehkäistä edellisiä terveysongelmia, vähentää terveyshuollon kuluja sekä parantaa yksilön terveyttä, oloa, kuntoa ja työkykyä.

Keho vahvistuu sieltä, mihin harjoituksen vaikutus kohdistuu. Hengästyminen vahvistaa sydäntä, keuhkoja ja koko verenkiertojärjestelmää. Painojen nostelu vahvistaa lihaksia, jänteitä ja tukirankaa, kun taas hyppelyt ja iskuja aikaansaavat lajit vahvistavat luustoa. Venyttelyillä ja liikkuvuusharjoituksilla pidetään lihakset, jänteet ja nivelet elastisina sekä notkeina.

Huonokuntoinen elimistö kuormittuu työssä ja arkiaskareissa tarpeettoman paljon, kun kuntoa ei ole reservissä. Myös palautuminen rasituksesta on hidasta, joten vastustuskykykään ei ole parhaimmillaan. Huono kunto onkin tutkitusti jopa tupakointia, ylipainoa ja korkeata verenpainetta sekä kolesterolia suurempi terveydellinen riskitekijä.

Kommentoi »