Terve.fi

Runsasrasvainen Välimeren dieetti ei nosta painoa

Runsasrasvainen Välimeren dieetti ei nosta painoa
Välimeren ruokavalio voi olla runsasrasvainen, mutta se ei nosta painoa. Syynä ovat terveelliset rasvat.
Julkaistu: 14.6.2016

Muun muassa oliiviöljystä, kalasta ja pähkinöistä saatava rasva on päinvastoin terveellistä, uutisoi Health.

Alunperin The Lancet Diabetes & Endocrinology -julkaisussa ilmestyneen tutkimuksen takana on Barcelonan yliopiston tutkijaryhmä.

Tutkimukseen osallistui yli 7,4 tuhatta 55-80-vuotiasta espanjalaista, jotka joko kärsivät kakkostyypin diabeteksesta tai olivat korkean sydäntautiriskin ryhmässä. Heistä yli 90 prosenttia oli joko ylipainoisia tai sairaalloisen ylipainoisia.

Henkilöitä pyydettiin noudattamaan joko ei-kaloriseurattua Välimeren ruokavaliota, jossa käytettiin runsaasti oliiviöljyä, samanlaista mutta oliiviöljyn sijaan pähkinöiden käyttöä suosivaa ruokavaliota tai ruokavaliota, jossa rasvaa pyrittiin ylipäätään käyttämään mahdollisimman vähän. Ruokavalioseuranta kesti viisi vuotta.

Viiden vuoden jälkeen rasvan määrä tippui vähärasvaisessa ruokavaliossa 40:sta 37:ään prosenttiin, kun taas molemmissa Välimeren ruokavalioissa rasvan määrä lisääntyi 40 prosentista 42:een. Vyötärön koko kasvoi ruokavaliosta riippuen 0,4-1,2 senttiä. Paino sen sijaan tippui – ryhmästä riippuen – keskimäärin noin puolen kilon verran.

Tutkijoiden mukaan on selvää, että runsasrasvainen ruokavalio ei ole sen haitallisempi kuin lähes rasvaton sellainen – kunhan rasva on hyvää rasvaa. Kalaa, pähkinöitä ja oliiviöljyä kannattaakin käyttää ruokavaliossa prosessoitujen ja tyydyttyneiden rasvojen sijaan.

Lähde: Health.com

Kommentoi »