Kauneus & Terveys

Pidä huolta itsestäsi!


Oletko itsesi paras ystävä? Vai tuomitsetko ja sätitkö itseäsi? Miten huolehdit itsestäsi?
Kuvat Thinkstock

Jäävätkö omat toiveesi ja tarpeesi lähes aina toteutettavaksi vasta sen jälkeen, kun ylityöt on tehty, koti siivottu, pullat leivottu, pyykit pesty ja koko perhe huollettu? Jääkö sinulla enää sen kaiken jälkeen aikaa ja voimia pohtia, mitä sinulle itsellesi kuuluu?

Tiedätkö, mitä haluat? Millaista elämää haluat elää? Oletko tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen? Miten voit? Miten jaksat?

Milloin ja missä tilanteissa erityisesti olet kokenut voivasi hyvin? Kirjaa muistiin nämä päivät, hetket, tilanteet ja tunnelmat. Näin saat selville, mitkä asiat lisäävät hyvinvointiasi.

Lisäksi voit pohtia, mikä heikentää hyvinvointiasi? Missä tilanteissa olet tuntenut, että voit huonosti, eikä tilanne ole lisännyt hyvää oloa? Näin opit vähitellen huomaamaan, miten itse vaikutat omaan vointiisi. 

Miten pidät huolta itsestäsi?

Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on jokapäiväinen asia. Ei riitä, että otat lomalla rennosti ja huolehdit tuolloin levosta ja mukavista asioista. Voit ottaa joka päivä "pikkuloman"; istua rauhassa, ja tehdä juuri niitä asioita, joita kaipaat elämääsi. Meillä jokaisella on omat tärkeät asiamme, kuten perhe, ystävät, harrastukset, lukeminen, musiikki ja ulkoilu. Itselle tärkeät asiat ja niiden toteutuminen ovat arjen keitaita.

Ole itsellesi hyvä ja armollinen, muista kohtuullisuus. Tarvitsemme kohtuudella erilaisia aktiviteetteja, mutta myös lepoa ja rauhoittumista. Kannattaa muistaa unen, levon, rentoutumisen, liikunnan, ruokailun, perheen, ystävien, sukulaisten, työn, harrastusten ja opiskelun merkitys kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Tasapaino eri asioiden ja elämänalueiden välillä lisää hyvinvointia. 

Näin pääset alkuun

Voit pohtia, mitkä asiat ovat juuri sinulle ne tärkeimmät. Kannattaa olla johdonmukainen. Mikäli haluat esimerkiksi lisätä itsestä huolehtimista, huolehdi, että toiveet, tavoitteet ja toiminta ovat samansuuntaisia. Esimerkiksi jos haluat lisätä liikuntaa, kiinnitä huomiota käyttäytymiseesi, tukeeko se tavoitettasi. Tavoitteet on kuitenkin hyvä pitää kohtuullisina ja edetä pienin askelin.

Pienet askeleet tuovat elämääsi lisää iloa ja onnea. Voisitko jättää jotakin pois ohjelmastasi, että sinulle jää aikaa pitää huolta myös itsestä. Elämäntilanteiden muuttuessa voit karsia asioita ja huomaat: vähemmän on enemmän. Minkä askeleen otat ensimmäisenä?

Kirjoittaja on kasvatustieteen maisteri ja Life Coach (LCF).

Julkaistu: 1.12.2013