Voi hyvin

Palautuminen tapahtuu levossa


Hyvinvointivalmentaja Kaisa Jaakkola listaa merkit, milloin ihminen ei ole tarpeeksi palautunut.
Kuvat A-lehtien kuvatoimitus

Mistä tietää, ettei ole palautunut työn ja arjen kuormituksesta, hyvinvointivalmentaja Kaisa Jaakkola?

– Jos on koko ajan väsynyt ja arki takkuaa, on hyvä miettiä, mistä se johtuu. Väsymys voi kieliä siitä, ettei palaudu riittävästi. Toisaalta jotkut käyvät niin ylikierroksilla, etteivät tunne väsymystä. Ihminen voi olla ylirasittunut ja alipalautunut, ja vielä hakea urheilusta virtaa. Ylirasittuneena ei pitäisi harrastaa rankkaa liikuntaa, koska se ei auta palautumista.

Mitä kannattaa tehdä, jotta voisi paremmin?

– Ensimmäiseksi pitäisi kiinnittää huomiota uneen, koska 95 prosenttia fysiologisesta palautumisesta tapahtuu unessa. Myös psyykkinen palautuminen tapahtuu öisin. Jo hereillä ollessa voi tehdä asioita, jotka edistävät työstä palautumista: tavata ystäviä, ulkoilla tai harrastaa.

Stressi voi olla negatiivista ja positiivista – ja molemmat voivat häiritä unta. Positiivinen stressi on usein innostusta ja energisyyttä, joka imaisee mukaansa. Se voi kuitenkin uuvuttaa, jos sitä on liikaa tai jos on muutenkin kuormittunut.

Myös kova liikunta aiheuttaa kehossa stressiä. Urheilu illalla voi tuntua äärettömän hyvältä, mutta jos kehon vireystila jää päälle, voi olla hankala nukahtaa tai uni saattaa olla levotonta. Illan viimeiset tunnit on hyvä rauhoittaa ja antaa elimistön valmistautua uneen.

Miten pimeä aika vaikuttaa palautumiseen?

– Pimeä talvi voi helpottaa palautumista, koska unihormoni melatoniinia erittyy enemmän kuin kesällä. Mutta osaammeko arvostaa unta, vaikka sille olisi otolliset olosuhteet? Marras–joulukuu on tutkitusti suomalaisille huonoiten palauttavaa aikaa.

Pimeinä talviaamuina voi käyttää kirkasvalolamppua. Paras aika valohoidolle on aamulla puoli kuudesta yhdeksään. Kirkasvalossa tulisi viettää 30–60 minuuttia päivittäin. Lounastunnilla kannattaa käydä ulkona päivänvalossa.

On myös syytä kysyä itseltään, kuinka paljon on saatava aikaan pimeänä aikana. Luonto nukkuu silloin. Olisiko meidänkin mahdollista hidastaa tahtia?

Pimeä vuodenaika ei ole se hetki, jolloin treenataan kovimmat tulokset tai painetaan hulluna töitä. Anna itsellesi mahdollisuus lepoon.

Lue lisää: Kaisa Jaakkola: Palaudu ja vahvistu. Tammi 2018.

Juttu on julkaistu Voi hyvin -lehdessä 1/2019.

Julkaistu: 17.4.2019