Kauneus & Terveys

Onko välipalaa pakko syödä?

Onko välipalaa pakko syödä?

Kun syöt terveellisen välipalan, vältät väsymyksen ja mieliteot. Suurin osa hyötyy välipalasta, mutta laadulla on merkitystä.
Teksti Milka Sauvala
Kuvat iStock
Mainos

Välipalan tehtävä on antaa energiaa ja pitää nälkä loitolla lounaan ja päivällisen välissä. Kaikki eivät tarvitse välipalaa, jos ateriat ovat ravitsevia eivätkä niiden välit veny pitkiksi.

– Mutta kannattaa olla rehellinen. Jos ei ole koskaan syönyt välipalaa, ei voi varmuudella tietää, ettei tarvitse sitä, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Marika Venäläinen.

Tutkistele vointiasi iltapäivällä ja illansuussa. Onko sinun vaikea keskittyä, ärsyynnytkö herkästi? Särkeekö päätäsi, vapisevatko kätesi tai tunnetko jopa huimausta? Entä onko sinulla sudennälkä ennen päivällistä? Hotkaisetko sen nopeasti? Iskeekö sen jälkeen väsymys? 

Jos vastasit kyllä, sinun kannattaa syödä välipala. Kun otat sen tavaksi, sinun ei tarvitse ahtaa itseäsi ähkyyn lounaalla. Olo on virkeämpi, iltapäiväväsymys ei iske ja jaksat päivälliseen asti.

Millainen on terveellinen välipala?

Hyvä välipala on riittävän suuri ja monipuolinen. Lautasmalli sopii ohjenuoraksi: puolet kasvista tai hedelmää, lisäksi proteiinia ja kuituja sekä mahdollisesti myös hiilihydraatteja. Jos haluat, juo samalla kuppi kahvia tai teetä. Niiden kofeiini virkistää.

Lue myös: Näin lisäät ruokavalioosi kasviksia

Huonoja vaihtoehtoja ovat runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävät leivonnaiset ja hyvin sokeripitoiset tuotteet, kuten karkit. Ne saavat verensokerin ampaisemaan ylös, mutta putoamaan pian jyrkästi. Se rasittaa haimaa ja insuliinintuotantoa ja voi aiheuttaa huonon olon.

Mehu ei korvaa välipalaa. Siinä on paljon sokeria, mutta ei kuituja. Jos haluat juoda välipalasi, pyöräytä smoothie, jossa on rahkaa, pähkinöitä ja hedelmiä tai marjoja.

Kuinka paljon kaloreita välipalasta saa tulla?

Esimerkiksi sairaaloissa käytössä olevien suositusten mukaan välipalan osuus on 10–15 prosenttia kokonaisenergiansaannista.

– Se tarkoittaa 200–300 kaloria, jos päivän energiankulutus on 2000 kaloria, laskee laillistettu ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen.

Lue myös: Syötkö riittävästi proteiinia?

Välipalan kalorimäärää ei tarvitse jatkuvasti ynnäillä, mutta voi olla hyvä tsekata, ettei syö huomaamattaan piilokaloreita. Energiapatukka saattaa sisältää jopa 400 kaloria! Se on saman verran kuin isossa annoksessa lohikeittoa.

Mikä on tavallisin välipalamoka?

Suurin virhe on syödä pelkästään hedelmä. Se on usein aivan liian vähän. Hedelmän lisäksi välipalasta pitäisi saada proteiinia. Maitorahka, soijajogurtti tai pähkinät sopivat hyvin.

Hedelmä tuo kylläisyyttä mahalaukkuun, pähkinät proteiinia ja kuituja. Saat yhdistelmästä myös eri vitamiineja ja kivennäisaineita sekä hyviä rasvoja.

Lue myös: Näin pääset eroon turvotuksesta

Pähkinöitä voi syödä kaksi ruokalusikallista päivässä eli 200–250 grammaa viikossa. Seuraavan päivän välipala kannattaa suunnitella jo edellisenä päivänä, jotta laukusta ei löydy vain mustunut ja liiskaantunut banaani.

Jos laukussa on vain suklaapatukka, kannattaako se syödä välipalaksi?

Kyllä, kunhan sitä ei tapahdu kuin silloin tällöin. Se voi estää ylensyömisen seuraavilla aterioilla

– Jos ateriaväli muuten venyy pitkäksi, on parempi syödä vaikka suklaapatukka kuin ei mitään. Mutta suklaan syömisestä ei kannata tehdä tapaa, Eija Orreveteläinen sanoo.

Lue lisää:

Onko proteiinipatukka hyvä välipala?

2 täydellistä välipalaa laihduttajalle

Näin suunnitelet ruokavaliosi: Tässä malli päivän ruokailujen koostamisesta

Julkaistu: 30.1.2018