Kauneus & Terveys

Onko sinulla terve suhde ruokaan?



Onko sinulla terve suhde ruokaan?

Painonhallinta on vaikeaa, jos suhde ruokaan on vääristynyt. Selvitimme, miten ajatuksia voi muuttaa. Kilot alkavat karista puolessa vuodessa.
Teksti Emmi Oksanen
Kuvat Fotolia

Onko ruoka mielessäsi lähes ­koko ajan? Unelmoitko herkuista ja mietit, milloin pääset syömään? Teetkö itsellesi sääntöjä ­annosten koosta ja siitä, ­mitä voit milloinkin syödä? Tällainen on epä­normaali suhde ruokaan.

Kun suhde on terve, syöminen on myönteinen asia. Silloin voi toki olla hyvin kiinnostunut ruoasta, mutta pöytään istutaan vain kun on nälkä, lopetetaan syöminen, kun maha on täynnä, eikä lohduteta tai säädellä tunteitaan aterioilla. Tällöin ruoka ei ole mielessä aterioiden välillä, eikä siihen liity suuria tunteita.

Vaakalukema ei kerro, onko suhde terve. ­Esimerkiksi hoikalla syömisongelmaisella on latautunut suhde kuten ylipainoisella, mutta hän säätelee tunteita syömättömyydellä.

Oleellista oikeanlaisessa suhteessa on se, ­sujuuko esimerkiksi proteiinien laskeminen arjessa muun elämän ohessa vai ahdistaako syöminen ja ruokavalion vahtiminen.

– Raja normaalin ja haitallisen välillä on häilyvä. Sitä mittaa se, aiheuttaako aihe kärsimystä ja ­joutuuko rajoittamaan itseään, sanoo psyko­terapeutti ja Syömishäiriökeskuksen toiminnanjohtaja Pia Charpentier.

Syötkö vain nälkääsi?

Silloin kun ruoka liittyy tunteisiin, ruoka­valion muuttaminen on rankkaa. Jos suruun ei voikaan syödä oloa helpottavaa suklaata, mikään ei lohduta. Kurjan fiiliksen kestäminen vaatii erityistä ponnistelua.

Painonhallinnasta väitöskirjan tehneen Essi Sairasen mielestä hyvä tavoite on intuitiivinen syöminen. Se tarkoittaa sitä, että syö nälkäänsä. Normaalipainoiset nauttivat ruokaa yleensä intuitiivisemmin kuin ylipainoiset.

– Jos tavoitteena on pudottaa painoa, kannattaa vähentää syömistä, joka ei liity nälkään.

Ruoan rajoittaminen vaikeuttaa ruokasuhdetta

Kuinka terveellistä syömistä voisi oppia? Auttaako uudenlainen ruokavalio?

– Rajoittamisdieetit eivät toimi tutkimusten mukaan. Joku voi inspiroitua muutokseen sellaisen avulla, mutta kun alkuinto vaimenee, vanhat tavat palaavat, Charpentier sanoo.

Personal trainerin apu voi pidentää innostusta. Jos suhde ruokaan ei vaihdu, syömiskäyttäytyminenkään ei muutu oikeasti.

Tutkija Essi Sairasen mukaan syömisen rajoittaminen voi saada ajattelemaan ruokaa entistä enemmän.

Elämänmuutos kannattaa aloittaa miettimällä, mikä on omasta mielestä tärkeää elämässä ja opettelemalla hyväksyvää suhtautumista ajatuksiinsa ja tunteisiinsa.Uusien tottumusten kanssa kannattaa huomioida säännöllinen ateriarytmi.

– Voi esimerkiksi kokeilla, että syö joka päivä aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Hyvä rytmi voi auttaa myös siinä, että tunnistaa oikean nälän.

Ruokapäiväkirja paljastaa, onko suhteesi ruokaan terve

Syömis- ja tunnepäiväkirja helpottaa suhteen hahmottamisessa. Siihen merkitään kaikki ruokailut ja fiilikset.

– Merkinnöistä voi huomata esimerkiksi sen, jos yksinäisenä tai tylsistyneenä popsii aina jotakin, Charpentier sanoo.

Kun tunnistaa yhteyden ruoan ja tunteen välillä, voi miettiä, mikä auttaisi surussa herkkuja paremmin.

Joskus ateriat liittyvät itsetunto-ongelmiin. Ruoka lohduttaa, jos kokee arvottomuutta. Tällöin uskomuksia kannattaa kyseenalaistaa.

– Ihminen noteeraa asiat, jotka vahvistavat hänen uskomuksiaan. Päinvastaista dataa pitää kerätä tietoisesti. Jos itsetunnossa on ongelmia, voi olla hyvä käydä muutama kerta psykoterapiassa, Charpentier lisää.

Jos ei halua jutella asiantuntijan ­kanssa, voi lukea itsehoito-oppaita.

Kyseenalaista ruokaan liittyvät ajatuksesi

Pelkästään kielteisiin puoliin ei silti kannata ­takertua vaan huomioida, mikä on hyvää suhteessa ruokaan, liikkumiseen ja kehoon.

– On tärkeää tunnistaa jo toimivia keinoja. Ehkä esimerkiksi aamupala on nykyisinkin terveellinen, Sairanen sanoo.

Hän muistuttaa myös, etteivät kaikki mietteet ole automaattisesti totta.

– Ajatuksiaan tai tunteitaan on hyvin vaikea muuttaa, mutta suhtautumista niihin voi. Mieleen tulevat asiat voi hyväksyä, mutta niiden mukaan ei tarvitse toimia.Jos yrittää kieltää ajatuksiaan, ruoka voi olla mielessä entistä enemmän.

Kohti tervettä ruokavaliota

Voiko suhde ruokaan muuttua mutkattomaksi, jos on palkinnut ­itseään herkuilla vuosia?

– Syöminen voi muuttua aiempaa intuitii­vi­semmaksi ajan kuluessa, mutta arvojen ­mukaisia tekoja täytyy tehdä jatkuvasti. Eihän ihminen tule valmiiksi muillakaan elämän­alueilla, Sairanen muistuttaa.

Pia Charpentier painottaa, että muutos edellyttää tunteisiin tutustumista ja ­myötätuntoista suhtautumista itseensä. Itsemyötätunnon opettelu on hänestä erittäin tärkeää henkiselle ­hyvinvoinnille.

– Voi olla, että vanhat syömistavat yrittävät aina palata. Kun alkuinnostus on laantunut ja elämässä on suruja, takapakkeja tulee. Silloin voi todeta, että näin kävi, kerätä sirpaleet ja jatkaa.

Charpentierin mukaan muutoksia voi tapahtua jo puolessa vuodessa. Hyötyjä saa kuitenkin heti, kun käyttäytymismalli muuttuu. Sentit häviävät samalla, kun mieli opettelee uutta.

Julkaistu: 2.3.2017