Kauneus & Terveys

Näin vitamiinit kaunistavat ihoasi


Ravinnosta ja kosmetiikasta saatavat vitamiinit lisäävät ihon hyvinvointia. Listasimme, miten ne toimivat ja mistä niitä saadaan.
Kuvat Fotolia

A-vitamiini

Miten vaikuttaa? A-vitamiinin eri muodot retinoli, retinoidit ja karotenoidit auttavat ihoa monipuolisesti.

Retinoli ja retinoidit parantavat kollageeni- ja elastiinituotantoa sekä vähentävät ryppyjä. Ne rauhoittavat ihon talituotantoa, mistä on apua aknen ja rasvaisen ihon hoidossa. Lisäksi retinoli ja retinoidit vaalentavat pigmenttiläiskiä ja kirkastavat ihoa.

Retinoli suurina määrinä on tehokasta, mutta se saattaa ärsyttää ja voimistaa UV-säteilyn vaikutuksia. Siitä syystä retinolia suositellaan käytettäväksi iltaisin.

Karoteinoidit toimivat antioksidantteina, jotka estävät elimistön omien ja ympäristön aiheuttamien vapaiden happiradikaalien hapettumisreaktion aiheuttamia vaurioita. Toisin sanoen, antioksidantit suojaavat ihoa ennenaikaiselta vanhenemiselta.

Raskaana olevien on syytä välttää runsasta A-vitamiinin saantia, koska retinoli voi aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä.

Mistä sitä saa? A-vitamiinia saa muuan muassa porkkanasta, tomaatista, paprikasta, mansikoista ja maksasta.

B-vitamiinit 

B2-vitamiini

Miten toimii? B2-vitamiini eli riboflaviini edistää kokonaisvaltaisesti ihon, kynsien ja hiusten hyvinvointia. Sen puute aiheuttaa ihon rasvaisuutta, hilseilyä, ihottumaa sekä suupielien halkeilua.

Mistä sitä saa? B2-vitamiinia saa maidosta, juustosta, merilevästä, soijapavuista, maksasta ja kaviaarista.

B3-vitamiini

Miten toimii? Niasiinina tunnettu B3-vitamiini on tärkeä soluaineenvaihdunnalle. Siksi sen uskotaan tehostavan ihon uudistumisprosessia ja vähentävän couperosasta tai rosaceasta johtuvaa punoistusta.

Mistä sitä saa? Kahvista, lihasta, maitotuotteista ja kananmunista.

B5-vitamiini

Miten vaikuttaa? B5-vitamiini eli pantenoli on humektantti, joka sitoo vettä kosteuttaen ihoa voimakkaasti. Se myös parantaa pieniä nirhaumia, palovammoja ja lieventää ihoärsytystä.

Mistä sitä saa? Pantenoli muuntuu elimistössä pantoteenihapoksi, jota on melkein kaikissa ruoka-aineissa.

B6-vitamiini

Miten vaikuttaa? B6-vitamiinin eli pyridoksiinin uskotaan rauhoittavan runsasta talintuotantoa ja aknea. Pyridoksiinin määrä on hyvä pitää tasaisena, sillä liikasaanti voi lisätä rasvoittumista ja finnejä.

Mistä sitä saa? Lihasta, kalasta, munankeltuaisesta, maidosta ja täysjyväviljoista.

B7-vitamiini

Miten vaikuttaa? Biotiinia eli B7-vitamiinia pidetään kauneusvitamiinina, joka vahvistaa kynsiä, hiuksia ja ihoa.

Mistä saa? Biotiinia esiintyy melkein kaikissa ravintoaineissa, siksi sen puute on hyvin harvinaista. 

C-vitamiini 

Miten vaikuttaa? Askorbiinihappona tunnettu C-vitamiini toimii antioksidanttina, auttaa ihoa muodostamaan kollageenia, heleyttää ja häivyttää pigmenttiläiskiä.

Lisäksi C-vitamiini vahvistaa ja pehmentää ihoa, korjaa UV-säteilyn aiheuttamia vaurioita sekä nopeuttaa haavojen ja arpien parantumista.

Mistä sitä saa? Runsaasti C-vitamiinia sisältäviä ravintoaineita ovat ruusunmarjat, mustaherukat, sitrushedelmät sekä persilja.

D-vitamiini 

Miten vaikuttaa? D-vitamiinin uskotaan lisäävän ihon kimmoisuutta sekä lieventävän aknen ja psoriasiksen oireita.

Mistä sitä saa? Auringonvalo saa elimistön tuottamaan D-vitamiinia. Ravinnosta sitä saa kalasta, maitotuotteista ja kananmunasta.

E-vitamiini 

Miten vaikuttaa? E-vitamiini eli tokoferoli on antioksidantti, joka suojaa, kosteuttaa, pehmentää ja rauhoittaa ihoa.

Tokoferolin uskotaan nopeuttavan palovammojen, arpien, ihoärsytyksen ja tulehdusten paranemista.

Mistä sitä saa? E-vitamiinia saa kasviöljyistä, auringonkukansiemenistä, manteleista ja täysjyväviljoista.

Lue myös:

Julkaistu: 29.12.2015