Kauneus & Terveys

Näin vietät oikeasti virkistävän kesäloman


Miten viettää virkistävä kesäloma ja välttää turha stressi? Lue hyvinvointivalmentaja Taneli Rantalan 9 vinkkiä!
Kuvat iStock

1. Ota aikaa itsellesi

Varaa lomasta ainakin neljä peräkkäistä päivää vain itsellesi. Tämä on sinun aikaasi, josta sinä päätät. Jos se on mahdotonta, onnistuisiko kaksi päivää? Saisitko lapset hoitoon edes hetkeksi?

Jokaisella on oikeus ja velvollisuus huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Sano ei vierailuille ja tilaisuuksille, joihin et halua mennä.

2. Katso ylöspäin

Nosta katse pois tietokoneen ruudulta ja älypuhelimesta, ja katso, mitä muuta maailmaan mahtuu. Laitteista ja jatkuvasta tavoitettavuudesta luopuminen rentouttaa kummasti.

Muutaman päivän some-paasto kannattaa pitää heti loman alussa. Ties vaikka se jatkuisi koko loman!

3. Vietä flow-päivä

Flow-päiväksi ei ole valmiita suunnitelmia. Annat päivän kulua vapaasti mielihalujasi seuraillen. Mieti aamulla, mitä sinun huvittaisi tänään tehdä, ja tee se ja vain se.

4. Kokeile jotain uutta

Tasainen arki tylsyttää. Lomalla on vähemmän velvollisuuksia ja enemmän mahdollisuuksia kokeilla jotain uutta: urheilulajia, ruokaa, retkikohdetta tai paikkaa tavata uusia ihmisiä.

Innostuminen ei aina ole automaattista, vaan mieltä pitää tietoisesti ruokkia siihen. Hymyile enemmän, yritä nähdä enemmän mahdollisuuksia ja olla vähemmän kriittinen.

5. Mene uuteen paikkaan

Matkustaminen ja retkeily antavat uusia ideoita ja ärsykkeitä. Etsi kohteita, joissa et ole aiemmin käynyt. Päiväretki naapurikaupunkiin tai vaikka lähimetsääsi, jossa et ikinä muuten ehdi käydä, virkistää.

6. Muista nukkua

Kesällä päivät ovat pitkiä ja tekemistä paljon. Tarvitset silti yhtä paljon unta kuin muutenkin. Muista siis nukkua. Jos kärsit varhain nousevan auringon säteistä tai alkukesän valoisista illoista, pimennysverhot voivat auttaa.

Anna itsellesi lupa herätä lomalla vähintään kerran viikossa ilman herätyskelloa ja kiirettä ehtiä jonnekin.

7. Mieti, mitä lomalta odotat

Lomalle on aina paljon odotuksia: se ja se pitää tehdä, sinne haluaa ehtiä, sään on parasta suosia. Joskus odotuksia on niin paljon, että jo loman aikana alkaa harmittaa, etteivät ne täyty.

Odotukset voivat tulla sinulta itseltäsi mutta myös läheisiltä tai työkavereilta. Kaikki sortuvat joskus tekemään asioita, joita muut odottavat, vaikka eivät niitä itse oikeastaan haluaisi tehdä. Mieti, mitkä odotukset ovat kutkuttavia ja tuovat hyvää fiilistä, mitkä taas vievät sitä tai ovat vain liikaa. Karsi niistä.

8. Ole kiitollinen

Kun tunnet kiitollisuutta elämässäsi olevista asioista ja ihmisistä, voit paremmin. On vaikea olla yhtä aikaa kiitollinen ja stressaantunut. Lisää kiitollisuuden tunnetta elämääsi helpolla harjoituksella. Listaa joka ilta ennen nukkumaan menoa kolme asiaa, joista olet kiitollinen tänään. Ne voivat olla pieniäkin juttua, joita päivän aikana tapahtui. Jos ehdit, tee sama myös aamuisin.

9. Älä vain ajattele, vaan tee!

Elämäntapojen ja rutiinien muuttaminen on vaikeaa. Muutos ei tapahdu itsestään, vaan sen eteen on nähtävä vähän vaivaa. Älä vain ajattele rentoutuvasi tänä kesänä enemmän, vaan ota vinkit todella käyttöösi. Jos se tuntuu liian vaativalta elämäntilanteessasi, kokeile edes yhtä. Pienikin muutos voi parantaa lomaasi.

Vinkit antoi hyvinvointivalmentaja Taneli Rantala Liftedistä.

Juttu on julkaistu Kauneus & Terveys -lehdessä 6/2016.

Lue lisää:

Julkaistu: 13.6.2019