Näin sinäkin nautit työstä, perheestä ja arjesta – asiantuntija neuvoo vinkit

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ:
Terveystalo
Työn, perheen ja arjen yhdistäminen ei aina ole helppoa. Terveystalon asiantuntija neuvoo, miten teet sen niin, että olet hyväntuulinen ja energinen vielä ennen nukkumaan menoa, viikonloppua ja lomaa.
Kuvat Getty Images

Terveystalon pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan vastaava psykologi-psykoterapeutti Suvi Laru sanoo, että elämää kannattaa ajatella palettina, johon kuuluu monta asiaa. Jotta löytää tilaa niille kaikille, täytyy hyväksyä ja ymmärtää, että ne ovat yhtä tärkeitä. Hän kehottaa tarkastamaan, että nämä neljä elämän elementtiä ovat tasapainossa:

  1. Työ. Jaksat töissä, jossa sinulla on oma, sosiaalinen verkostosi.
  2. Perhe. Löydät tilaa vanhemmuuden ja perheen asioille.
  3. Parisuhde. Annat aikaa kumppanillesi.
  4. Minä itse. Pidät huolta itsestäsi, ja tiedät, kuka sinä olet.

– Hirveän usein me suljemme pois jonkun näistä elämänalueista. Usein se on minä itse. Minun tarpeeni, minun harrastukseni, minun leponi – niillä ei olekaan merkitystä. Mutta lentokoneessakin pitäisi laittaa happinaamari ensin itselle, sitten vasta auttaa lasta tai vierustoveria, Suvi Laru muistuttaa.

Joku osa-alueista on väkisinkin välillä suuremmalla mittakaavalla, mutta mikään niistä ei saisi kokonaan hävitä arjen paletista. Myös kahden aikuisen parisuhteelle pitäisi olla viikoittain edes jollakin tavalla tilaa.

Ihana työ!

Jos sinulla on tunne, että aina vain työ rasittaa, tökkii ja ahdistaa, mieti, hyväksytkö aidosti myös työn yhdeksi elämäsi osaksi. Työ antaa meille paljon hyvää: Se tuo arkeen rakenteita ja energisoivan kokemuksen siitä, että osaamme ja pärjäämme.

Kokemukseemme työelämästä vaikuttaa se, kuinka paljon meillä on vaikutusmahdollisuuksia siihen. Työn ja perheen yhteensovittaminen on todella merkittävää hyvinvoinnillemme.

Työ ja perhe on parhaimmillaan win-win -tilanne, molemmat voittavat.
Suvi Laru

– Oma jaksaminen säteilee koko perheeseen ja se on äärettömän tärkeää koko perheen hyvinvoinnille. Jos et kuitenkaan pysty olemaan tarpeeksi läsnä perheen kanssa, saatat tarvita muutosta työelämääsi, Suvi Laru sanoo.

– Työnantajan kanssa tulisi uskaltautua puhumaan työn ja perheen yhteensovittamisesta. Siitä, miten minä tässä työroolissani pystyn olemaan tuottelias niin, että jaksan myös kotona.

Pomon kanssa voi miettiä, teetkö työpäivän aikana juuri niitä asioita, mitkä olennaisesti liittyvät työnkuvaasi vai onko to do -listallasi jotain vähemmän tärkeää. Entä tarjoaako työnantajasi riittävästi joustoja ja etätyömahdollisuuksia?

Jatkuvasti emme kuitenkaan voi olla tuotteliaita ja toimeliaitakaan.

– On kestämätöntä ajatella, että teen vain työtä ja kuormitan itseäni, ja luulla, ettei se ei vaikuttaisi mihinkään. Tarvitaan palautumista ja taukoja.

Jutellaanko vähän?

Jos tunnet, että et palaudu työstä hyvin ja olet väsynyt, voisit hyötyä ammattilaisen avusta. Varaa tästä aika Terveystalon asiantuntijalle >>

Itsetuntemus auttaa jaksamaan

Perhe on täydellinen ympäristö opetella tunnistamaan temperamenttien erilaisuus. Oman temperamenttisi tuntemisesta hyödyt kaikilla elämänalueilla, sillä se on avain siihen, miten painostavaksi tunnet vaikkapa kiireen.

Mieti tarkkaan, minkälaisessa elämänpiirissä juuri sinä elät tällä hetkellä ja millainen persoona olet. Se ymmärrys saattaa avata solmusi ja tuoda lisää energiaa elämään.

– Myös työasioita tulisi ajatella oman temperamenttinsa kautta. Työ on muuttunut ja koemme eri tavoilla vaikka sen, olemmeko aina tavoitettavissa vai emme. Joku voi kokea sen mukavana joustona, että työt voi kuljettaa mukana, toinen kuormittavana.

Joitakin meistä rasittaa sosiaalisen median seuraaminen tai päivitysten tekeminen. Osaathan varmasti siirtää somen ja työt sivuun, kun olet perheen kanssa?

Parisuhde on arjen luksusta

Jos olet parisuhteessa, pidä siitä hyvää huolta. Varmistakaa yhdessä, että perheen molemmilla aikuisilla on tilaa tehdä omia ja yhteisiä asioita, ja että molempien mielestä elämän palaset ovat balanssissa. Onhan molemmilla vastuu vanhemmuudesta?

– Olisi tärkeää, että kaikki perusasiat olisivat jaettuja päiväkotirepun pakkaamista pyykin viikkaamiseen. Se on perhe-elämää kaikki ja siihen pitää aidosti asettua.

Perhe-elämän parantamiseen on helppo konsti, puhuminen! Arjen aikataulut voi sumplia perhekokouksessa kerran viikossa tai yhteisessä WhatsApp-ryhmässä. Tavalla ei ole väliä, kunhan sovitaan menot niin, että jokainen ehtii levätä ja tehdä myös itselleen tärkeitä asioita.

– Keskustelkaa avoimesti myös meidän perheen työn ja arjen sovittamisesta, sillä se on erilaista joka perheessä. On monenlaisia perhemuotoja ja kaikkien perheenjäsenten tarpeita pitäisi kohdata jotenkin.

Sinä olet tärkeä

Jos elämässämme on sopivassa suhteessa vähän kaikkea ja palaudumme stressistä ja työpäivistä nopeasti, asiat ovat hyvin. Silloin tällöin väsymys kuitenkin ottaa niskalenkin meistä. Tulee ajatuksia, pitääkö tämän olla tällaista: näin kiireistä, näin kuluttavaa, näin puuduttavan toisteista.

Nämä muutokset omassa mielialassa ja käytöksessä tulisi olla sinulle hälytysmerkki:

  • Olet ylivirittynyt ja työasiat pyörivät mielessä koko ajan.
  • Sinun on vaikea asettua perheen parissa olemiseen.
  • Et jaksa aidosti keskittyä.
  • Et koe enää kiinnostusta asioihin, joista ennen innostuit.
  • Omaan harrastamiseen on aiempaa vaikeampaa siirtyä.
  • Olet ärtyisä ja väsynyt.

– Lapset ovat tähän mahtava indikaattori. Jos emme ole läsnä, se voi näkyä vaikka lasten kiukutteluna, koska he haluavat saada huomiota, Suvi Laru sanoo.

Jos mielessäsi on liikaa asioita, kannattaa hankkia ulkopuolista keskusteluapua. Asiantuntija voi auttaa keskittymään ja miettimään, mihin asioihin omassa elämässäsi olisi hyvä kiinnittää huomiota.

Haluatko jutella?

Jos haluat pohtia jaksamistasi ammattilaisen kanssa, varaa tästä aika Terveystalon asiantuntijalle >>

Julkaistu: 22.11.2019